اخبار جدید

تعمیركار خوب را چطور تشخیص بدهیم؟

تعمیركار خوب را چطور تشخیص بدهیم؟

بهرام خودرو: اولین چیزی كه مشخص می‌كند یك تعمیركار حرفه‌ای است، نظم مغازه و تعمیرگاهش است.  در واقع تعمیرگاه یك تعمیركار خوب، فرقی با یك رستوران از نظر نظم ندارد؛ مغازه‌اش تمیز است، خودش پیراهن‌كار دارد، جعبه‌ابزارش مشخص است، نشانی از آلودگی‌های همیشگی در مغازه‌اش نیست و كارش را تمیز انجام می‌دهد و خودرو شما را آلوده و سیاه و كثیف تحویلتان نمی‌دهد.
در حقیقت ماجرا این است كه وقتی یك تعمیركار به خود و به مغازه‌اش اهمیت می‌دهد، صددرصد به خودروی شما هم اهمیت می‌دهد و كارش را با دقت و تمیزی و وسواس انجام می‌دهد.

علاوه بر این ویژگی‌ها، حالا بحث تخصص اوست كه مورد اهمیت قرار داد و باید دقت كنیم كه تعمیركار مورد نظرمان می‌خواهد صافكار باشد یا نقاش و مكانیك و باتری‌ساز، مهارت فنی و حرفه‌ای معتبر داشته باشد كه این مدرك نشان‌دهنده كاربلدی تعمیركار‌است.
البته برای تشخیص كاربلد بودن تعمیركار خودروی‌مان بهتر است اول یك كار ساده و كوچك مانند عوض كردن لامپ یا لنت را به او بسپاریم و اگر تسلط كافی در كارش دیدیم، خودرو را برای كارهای بزرگ‌تر و حساس‌تر به دستش بسپاریم.
درباره هزینه‌های قطعات و اجرتی كه قرار است به تعمیركار خودرو بپردازیم هم بهتر است ابتدا یك جست‌وجوی كوتاه در اینترنت انجام بدهیم و هزینه اجرت و قیمت قطعات تا حدودی دستمان باشد تا بعد از تعمیر خودرو، سر پرداخت هزینه با تعمیركار به مشكل نخوریم. راه‌حل بهتر برای این موضوع هم این است كه قبل از هرچیز، هزینه را با هم مشخص كنیم تا دلخوری و ناراحتی پیش نیاید.
البته در بعضی از شرایط ممكن است تعمیركاری بگوید كه من به جای چسب معمولی از چسب درجه یك استفاده می‌كنم كه اجرتش هم بیشتر است و آن‌وقت نرخ كلی با آن چیزی كه شاید ما فكر می‌كنیم تفاوت خواهد داشت و طبیعتا بالاتر خواهد رفت.
پس در شرایط اقتصادی امروز كه خیلی دلیل و منطقی پشت قیمت‌ها نیست، بهتر است به صورت توافقی نرخ‌ها را تعیین كنیم؛ البته بالاخره هر قطعه‌ای و هر اجرتی حد نرمالی دارد كه در گاهی مواقع آن نرمال تا حد قابل قبولی بالا و پایین می‌شود.
در نهایت هم بهتر است كه مثل آدم شیك‌پوشی كه همیشه آرایشگر خاصی را برای آرایش مو و چهره‌اش انتخاب می‌كند و خودش را به دستان او می‌سپارد، برای تعمیر و بررسی خودرو هم یك تعمیركار خوب را شناسایی كنیم و كار خودرو را در همه اوضاع و احوال به دست او بسپاریم.

 

در انتها شما با روش های تشخیص تعمیرکار خوب آشنا شدید

منبع(ها): Google | ilna


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

فوتبالیست‌های عشق ماشین!

فوتبالیست‌های عشق ماشین!

بهرام خودرو: «کریستیانو رونالدو» به تازگی و با خرید بوگاتی ۹.۵ میلیون پوندی (که به پول ما می‌شود تقریبا ۱۵۰ میلیارد تومان) مالک گران‌ترین خودروی جهان شده است. برای برخی قیمت بسیار بالای این چهارچرخ که ظاهرا گران‌ترین خودروی دنیاست، جالب توجه بود و برای برخی فهمیدن این‌که از این خودرو تنها یک نسخه ساخته شده است.

حالا که «کریس رونالدو» مالک گران‌ترین خودروی جهان شده، جالب است که بدانیم بقیه فوتبالیست‌های سرشناس ایران و جهان سوار چه خودروهایی می‌شوند

البته شاید اطلاع نداشته باشید که رونالدو امکان رانندگی با این خودرو را تا دو سال آینده نخواهد داشت چراکه این خودرو نسخه نمونه این محصول است و در نتیجه فعلا مجوز حرکت در خیابان‌ها را ندارد، اما جدای از این خودروی خاص و منحصر به فرد، داستان خودرو‌های گران‌قیمت و خاص فوتبالیست‌ها از موضوعات جالب توجه برای علاقه‌مندان به خودرو و همچنین علاقه‌مندان به فوتبال است.

در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به برخی خودرو‌های پرطرفدار بین بازیکنان مطرح فوتبال در جهان و ایران و در کنار آن مروری داریم بر یک بررسی جالب درباره نوع خودروی بازیکنان فوتبال و پستی که در زمین سبز بازی می‌کنند. در نهایت نیز می‌توانید از نتایج یک مقایسه درباره مبلغ قرارداد و قیمت خودروی بازیکنان فوتبال بیشتر بدانید.

 

کریس رونالدو؛ مجموعه‌دار خودرو‌های فوق لوکس

درآمد سالانه رونالدو چیزی حدود ۱۳ میلیون یورو برآورد می‌شود. با این درآمد سالانه البته داشتن ۱۹ خودرو به ارزش تقریبی ۴.۵ میلیون دلار (جدای از بوگاتی چیرونی که به تازگی خریده) عجیب نخواهد بود. برخی از خودرو‌های او عبارت اند از لامبورگینی اونتادور (۳۱۸ هزار دلار)، بنتلی GT (۲۲۰ هزار دلار)، آئودی R۸ (۱۵۰ هزار دلار)، رولز رویس فانتوم (۴۰۰ هزار دلار) و البته سه عدد فراری (بین ۳۰۰ تا ۳۱۸ هزار دلار). همان طور که از این فهرست مشخص است، رونالدو طرفدار خودرو‌های بسیار لوکس و گران است.

بر همین مبنا نیز معروف است که کمتر فردی وجود دارد که توان خرید از مجموعه خودرو‌های رونالدو را داشته باشد، این در حالی است که درباره سایر فوتبالیست‌ها، همیشه یکی دو گزینه اقتصادی‌تر در بین خودرو‌هایشان دیده می‌شود، اما مرغ رونالدو در خرید خودرو، ظاهرا فقط یک پا دارد!

 

لیونل مسی؛یک عالمه آئودی در کنار چند خودروی معمولی

مسی هم یکی از فوتبالیست‌های علاقه‌مند به خودرو است، اما مجموعه خودرو‌های او از جهاتی با مجموعه خودرو‌های رونالدو متفاوت است. یکی از این تفاوت‌ها، تنوع قیمت خودرو‌هاست؛ در این مجموعه از خودرو‌های بسیار گران تا خودرو‌هایی که جزو گزینه‌های اقتصادی و به صرفه است، می‌توانید ببینید. برخی خودرو‌های مسی عبارت اند از مازراتی گرن توریسمو MC، فراری F۴۳۰ اسپایدر، آئودی Q۷، آئودی R۸ (به اضافه یکی دو آئودی دیگر)، تویوتا پیروس و لندکروز پرادو.

البته دو خودروی آخر انتخاب‌های چندین سال قبل مسی هستند. نکته آخر درباره خودرو‌های مسی مربوط به خودرو‌های آئودی اوست. دلیل این تعداد آئودی در این فهرست بیش از این‌که به علاقه مسی به این خودرو بازگردد به موضوع دیگری ارتباط دارد. آئودی چند سالی حامی مالی باشگاه بارسلونا بوده و بر این مبنا سالانه هر کدام از بازیکنان می‌توانستند به انتخاب خود یک خودرو از این تولیدکننده آلمانی دریافت کنند.

 

نیمار؛ یکی از ۵۰ مالک مدل لاکچری مازراتی

هرچند نیمار هم مجموعه‌ای از خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت دارد، اما در شبکه‌های مجازی در مقایسه با کسی مثل رونالدو کمتر از خودش در کنار خودرو‌هایش عکس منتشر می‌کند. یکی از خودرو‌های او مازراتی MC۱۲ است. خودرویی که به واسطه تولید محدود (تن‌ها ۵۰ عدد از این خودرو تولید شده است) قیمت بالایی نیز دارد؛ قیمتی حدود ۶۰۰ هزار یورو. البته در کنار این خودرو، زمانی که برای بارسلونا بازی می‌کرد سوار بر یک آئودی اسپایدر R۸ نیز دیده شده است. همان‌طور که متوجه شده‌اید این مدل آئودی خودروی مشترک بین رونالدو، مسی و نیمار است.

 

محمد صلاح؛ خودرو‌هایی که چشم‌گیر نیست!

مجموعه خودرو‌های «محمد صلاح» در مقایسه با خودرو‌های رونالدو و مسی چندان چشمگیر نیست، اما خب در همین مجموعه جمع و جور چند گزینه جالب توجه وجود دارد. گران‌ترین خودروی صلاح یک لامبورگینی اونتادور است. خودرویی که رونالدو نیز مشابه آن را دارد. در کنار آن او تویوتا کمری، مرسدس GLE و آئودی Q۷ نیز دارد. آئودی Q۷ نیز از جمله خودرو‌هایی است که به نظر می‌رسد بین فوتبالیست‌ها محبوبیت خاصی دارد. جدای از صلاح و مسی، جیمز رودریگرز، خدیرا و گرت‌بیل نیز از همین خودرو دارند.

 

فرهنگ نادرست فوتبالی‌ها در استفاده از خودروی لاکچری

داشتن درآمد‌های میلیاردی هر فردی را وسوسه می‌کند تا با خرید و استفاده از وسایل فوق‌لاکچری، بیشتر و بیشتر دیده شود. بازیکنان فوتبال هم از این قاعده مستثنا نیستند. بعضی از آن‌ها قبل از این که به فکر سر و سامان دادن قسمت‌های مهم‌تر زندگی‌شان باشند، با پول اولین قراردادشان یک خودروی لاکچری می‌خرند تا توجه‌ها را بیش از پیش به خودشان جلب کنند. هر چقدر هم این خودرو، خاص‌تر باشد و تعداد افراد کمتری در ایران و حتی دنیا سوارش بشوند، گزینه جذاب‌تری به نظر می‌رسد.

به طور مثال، رامین رضائیان که چندین عکس با خودرو‌های لاکچری‌اش در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده و به تازگی دوربین‌ها، تصویری از او در حال سوار شدن به یک لامبورگینی شکار کرده‌انددر مصاحبه‌ای گفته: «من از اوایل ورودم به فوتبال، ماشین دوست داشتم و قرارداد آن‌چنانی هم نداشتم. البته بعضی‌ها هم هستند که با من وارد فوتبال شدند و الان چندین خانه دارند، اما من جوان بودم و عشق ماشین. سر همین ماجرا هم کل پول‌هایم را دادم و یک پورشه خریدم، اما سرم را کلاه گذاشتند.» (منبع: سایت آنتن). در این بین بعضی از فوتبالیست‌ها هستند که خانه شخصی ندارند، اما برای‌شان مهم است که یک خودروی جذاب داشته باشند.

اتفاقی که نشان می‌دهد خریدن و استفاده از چنین خودروهایی، گاهی فقط سر کل کل با فلان بازیکن یا سلبریتی است و دلیل منطقی پشت سر آن وجود ندارد. در این بین، بازیکنانی هم هستند که دنبال تفاخر نیستند. مثلا بچه محل‌های مرحوم هادی نوروزی می‌گویند که او برای این‌که ما غصه خودرو و شرایط جدید هم بازی دوران کودکی‌مان را نخوریم، در زمان حضورش در محله، خودرواش را از خانه بیرون نمی‌آورد و پا به پای ما و پیاده در کپورچال دورزنی می‌کرد. (ورزش ۳). پدر نوروزی هم می‌گوید هر وقت پسرش به دیدار آن‌ها می‌رفته خودرواش را دورتر از محل پارک می‌کرده تا بچه محل هایش غصه نخورند. رفتاری که جای خالی‌اش در بین ستاره‌های تازه متولد شده فوتبال کشورمان احساس می‌شود.

 

نگاهی به خودرو‌های چند بازیکن مطرح ایرانی؛ از پورشه طارمی تا لکسوس بیرانوند

مهدی طارمی و پورشه‌ای که دلخوری به بار آورد| پورشه مهدی طارمی یکی از معروف‌ترین خودرو‌های لیگ فوتبال ماست. خودرویی که ادعا می‌شود با یک میلیاردی که برای آوردن او از ریزه اسپور خرج شد، آن را خریده است. البته چند ماه بعد از آمدن طارمی از ریزه اسپور به پرسپولیس، این بازیکن با مبلغ حدود 10 میلیارد تومان (به قیمت دلار آن زمان) به الغرافه پیوست. بعد از آن هم طارمی سوار بر یک بی‌ام‌دبلیو Z4  دیده شد و به نظر می‌رسد هنوز هم همین خودرو را سوار می‌شود.
  سردار آزمون و پورشه‌هایی با رنگ‌‌های خاص| سردار آزمون یکی دیگر از فوتبالیست‌هایی است که علاقه‌اش به خودرو زبانزد است. البته داستان او و خودرو‌هایش مانند علی‌دایی با تصادف گره خورده است. تابستان سال گذشته او با پورشه‌ ماکان مسی رنگش تصادف کرد. تصادفی که جدای از چانه او، به خودرو‌اش هم خسارت زده بود. این اواخر البته او تصویر دیگری از خودش در کنار پورشه‌ای جدید منتشر کرده است. خودروی جدید او که رنگی مشابه پورشه قبلی دارد، پورشه پانامراست. خودرویی که قیمت آن در ایران از حدود 2.5 میلیارد تومان شروع می شود و در برخی مدل‌ها به حدود 3.5  میلیارد می‌رسد. گفته می‌شود که سامان قدوس نیز پورشه پانامرا دارد.
  علیرضا بیرانوند و لکسوسی که استفاده نمی‌شود|لکسوس NX علیرضا بیرانوند به نسبت خودروی معروفی است که البته قیمتش بالای یک و نیم میلیارد است. بیرانوند که آن را سال 96 خریده، چندان از آن استفاده نمی‌کند. البته دلیلش بیشتر از این که قیمت بالا و ترس از خسارت به آن باشد، این است که دوست ندارد رفت و آمدش خیلی در چشم باشد. در نتیجه بیشتر با خودروی همسرش که یک پژو 207 است، رفت و آمد می‌کند.
  مهدی رحمتی و بی‌ام‌دبلیو چندکاره| مهدی رحمتی چند سالی هست که یک بی‌ام‌دبلیو سفید سری 5 سدان مدل 2015 دارد. این خودرو که این روزها قیمتش حدود یک میلیارد برآورد می‌شود در سال 96، گل زده شد تا خودروی شب عروسی علی قربانی، مهاجم تیم استقلال باشد.
  علی دایی و خودرو‌هایی که عوض می‌شوند| علی دایی و خودرو‌هایش به نسبت معروف‌اند. از پرادویی که سال 90 با آن تصادف کرد و داستان کیسه هوایش که باز نشد تا مازراتی او در سال 94 که خیلی سر و صدا کرد. دایی با این مازراتی (با قیمتی حدود یک میلیارد) سر تمرین‌های پرسپولیس حاضر می‌شد اما بعد از مدتی مازراتی کنار رفت و با بنز دیده شد. در این سال‌ها او را با دو مدل بنز، دو پورشه، یک لندکروز و البته سه بی‌ام‌دبلیو دیده‌ایم. البته این اواخر سوار بر یک هاوال H9 دیده شده. خودرویی که قیمت آن حدود 600 میلیون برآورد می‌شود.

 

بازیکنان چه پست‌هایی بیشتر از چه خودروهایی استفاده می‌کنند؟ مهاجمان به دنبال اسپرت‌ و دروازه‌بان‌ها، شاسی بلند!

سال 2016 یک مجموعه فعال در زمینه خودرو در انگلیس، بررسی جالبی را درخصوص خودروهای 250 فوتبالیست مرد در باشگاه‌های تراز اول جهان انجام داد. در بخشی از مطالعه، آن‌ها به بررسی خودروهای محبوب در پست‌های مختلف پرداختند و به نتایج جالبی در این زمینه دست پیدا کردند. طبق این بررسی، ماشین‌های اسپرت محبوب‌ترین گزینه برای مهاجمان و بازیکنان خط میانی است، تا آن جا که 46 درصد بازیکنان میانه، ماشین اسپرت دارند. مروری بر خودرو‌های رونالدو، مسی، ساموئل اتوئو (مرسدس مایباخ) یا زلاتان ابراهیموویچ (پورشه) همگی تایید کننده یافته‌های این بررسی است اما آیا در بین فوتبالیست‌های ایرانی نیز چنین ترجیحی وجود دارد؟ هرچند برای پاسخ دقیق به این سوال نیاز به یک بررسی دقیق و جامع داریم اما نقدا با مرور خودروی ‌ تعدادی از بازیکنان ایرانی می‌توانیم ادعا کنیم که به نظر می‌رسد این الگوی انتخاب خودرو درباره آن‌ها نیز صدق می‌کند. بر این مبنا می‌توان به پورشه‌های سردار آزمون، پورشه مهدی طارمی یا آئودی A5 علیرضا جهانبخش و مازراتی خانزاده اشاره کرد.
بین خط دفاع و دروازه‌بانان خودروهای شاسی بلند معروف به اس‌یووی با 35 درصد حرف اول را می‌زند. نگاهی به خودروی کلودیو براوو (مرسدس GLS) یا بیرانوند (لکسوس شاسی بلند) می‌تواند تا حدی تاییدکننده‌ این موضوع باشد که دروازه‌بان‌ها علاقه خاصی به خودروهای شاسی بلند دارند.

 

در انتها شما با خودروهای فوتبالیست‌های عشق ماشین! آشنا شدید

منبع(ها): khorasannews


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

به جای کیا سراتوی سایپا، چه خودرویی بخریم؟

به جای کیا سراتوی سایپا، چه خودرویی بخریم؟

بهرام خودرو: مدتی قبل بود که گروه خودروسازی سایپا با آب و تاب فراوان خبر از مونتاژ یک محصول کره‌ای در ایران داد و انگار برجام دوباره فرصتی برای همکاری میان خودروسازان ایرانی و کره‌جنوبی فراهم کرده بود. اما اندکی بعد مشخص شد که سایپا مثل همیشه به سراغ نسل‌های گذشته محصولات خارجی رفته و ترجیح داده است که به جای مونتاژ خودرو‌های بروز، خودرو‌هایی تقریبا قدیمی را به تولید برساند.

این بار سایپا کیا سراتو را انتخاب کرده بود و دست خود را بروی نسل پیشین سدانِ با کیفیت کره‌ای‌ها گذاشت. البته کیفیت محصول نهایی سایپا، هیچگاه به استاندارد‌های نسخه وارداتی کیا سراتو هم نزدیک نشد و برخی از آپشن‌های آن هم حذف شده بودند.

اما مشتریان ایرانی ظاهرا چاره‌ای جز خرید خودرو‌های بی‌کیفیت، تقلبی و گران قیمت نداشتند؛ بنابراین از سراتوی سایپا استقبال فراوانی شد و طرفِ ایرانی به خوبی از نام و آوازه کمپانی کیا استفاده کرد. اما نکته مرموز ماجرا این بود که تولید سراتوی سایپا در خطوط تولید کمپانی کیا متوقف شده و همزمان یک کمپانی مشترک به نام Dongfeng Yueda Kia با همکاری کمپانی‌های دانگ‌فنگ چین و کیاموتورز کره‌جنوبی، تولید قطعات آن را در خاک کشور چین ادامه می‌داد؛ بنابراین روابط خوب خودروسازان ایرانی با کمپانی دانگ‌فنگ و تولید قطعات کیا سراتو در چین، همواره سوالاتی شک برانگیز درباره اصالت محصول شرکت سایپا به وجود می‌آورد و در حال حاضر هم برخی از کارشناسان خودرو، اصالت کیا سراتو مونتاژی را رد کرده و آن را محصولی چینی دانسته‌اند.

ولی برای سایپا، چینی و یا کره‌ای بودن محصول نهایی اهمیتی نداشت؛ زیرا فروش سراتو بسیار خوب بود و نیرو‌های انتظامی و راهنمایی و رانندگی تعداد قابل ملاحظه‌ای از انواع کیا سراتو‌های سایپا را برای استفاده در ناوگان خود سفارش داده بودند. اما به یکباره روز‌های خوش خودروسازان ایرانی و سایپا تمام شد. دولت جدیدِ ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های مختلفی از جمله تحریم صنعت خودروسازی ایران را دوباره برقرار کرد. همین کافی بود که تمام خودروسازان اروپایی از بازار ایران خداحافظی کنند و خودروسازانی مانند هیوندای کره‌جنوبی که بار دیگر فعالیت‌های خود را در کرمان‌موتور آغاز کرده بود؛ تمام برنامه‌ریزی‌های خود را فراموش کرده و قید فروش و تولید خودرو در ایران را بزند. اما برای کیا سراتوی سایپا اتفاق عجیبی رخداد و این خودرو همچنان تولید می‌شد.

همین موضوع شبهات مرتبط با چینی بودن سراتو سایپا را تقویت کرد و با افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران؛ فروش محصولاتی مانند کیا سراتو سایپا کاهش یافت. اما به تازگی سایپا هم اعلام کرد که کیاموتورز از ادامه همکاری با سایپا خود داری کرده و تولید سراتو متوقف خواهد شد. این در حالی بود که قیمت سراتو به ۲۹۵ میلیون تومان (قیمت کارخانه) رسیده و انتخاب در بین خودرو‌های موجود در این بازه قیمتی کمی دشوار است. اما جای نگرانی نیست و ما در بهرام خودرو تصمیم داریم که شما را با چند جایگزین مناسبِ سراتو در بازار ایران آشنا کرده و خودرو‌هایی که در مقام رقیب در برابر کیا سراتو سایپا قرار داشته و هر از چندگاهی فروش کیا سراتو را تحت تأثیر قرار می‌دادند، به شما معرفی کنیم.

چری آریزو ۵ توربو

یکی از جایگزین‌های مناسب به جای کیا سراتو سایپا، چری آریزو ۵ توربو است. این محصول چینی توسط شرکت مدیران‌خودرو مونتاژ شده است. آریزو ۵ موتوری با حجم ۱.۵ لیتر داشته و به توربوشارژ مجهز شده است. حداکثر توان خروجی پیشرانه نسخه توربوشارژ آریزو ۵ حدود ۱۴۷ اسب بخار بوده و گشتاور آن هم به ۲۱۰ نیوتن‌متر می‌رسد. در این خودرو از جعبه دنده هفت سرعته و اتوماتیک CVT استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم حدود ۱۰ ثانیه است.

آریزو ۵ توربو به راحتی نسخه ۱.۶ لیتری سراتو را کنار گذاشته و پیشرانه ۱۲۴ اسب‌بخاری آن را به چالش می‌کشد. اما در برابر نسخه ۲ لیتری و اتوماتیک سراتو آپشنال با قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار شرایط سختی دارد. پیشرانه نسخه اتوماتیک سراتو آپشنال قدرتمندتر بوده و گیربکس اتوماتیک آن به خوبی از پس ماموریت خود برمی‌آید. اما در مجموع عملکرد هر دو محصول شبیه به یکدیگر بوده و از نظر کیفی هم تفاوت چشمگیر و فوق‌العاده‌ای بین آریزو ۵ توربو و سراتو آپشنال وجود ندارد.

اما از نظر تعداد آپشن و امکانات باید برگ برنده را به دست محصول کمپانی چری داد. آریزو ۵ توربو به شش کیسه هوا، سیستم EBA، HHC، ESP، TSC و… مجهز شده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو آپشنال است. هم اکنون می‌توان آریزو ۵ توربو را با قیمت ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان از بازار خریداری کرد. البته باید گفت که آریزو مدتی است که به روی خط تولید شرکت مدیران‌خودرو نرفته و تولید آن هم مانند سراتو سایپا متوقف شده است.

 

بسترن B۳۰

می‌دانیم که بسترن B۳۰ با توجه به پیشرانه ۱۰۷ اسب‌بخاری خود هیچ شانسی در برابر سراتو ۱.۶ و ۲ لیتری آپشنال ندارد. اما باید توجه داشت که این محصول چینی که توسط شرکت بهمن‌موتور مونتاژ شده است؛ کیفیت بسیار قابل قبولی داشته و سواری آن اگر در حد و اندازه کیا سراتو نباشد؛ بدتر از آن هم نیست.

بسترن B۳۰ چهار ستاره کیفی داشته و به امکاناتی مانند دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف، سیستم TCS، سیستم ترمز کمکی، سیستم HHC و… مجهز شده است. این خودرو از نظر امکانات تفاوت خاصی با کیا سراتو سایپا ندارد. قیمت کیا سراتو آپشنال در حال حاضر و در بازار آزاد، بین ۲۹۵ تا ۳۲۰ میلیون تومان بوده و شما با خرید بسترن B۳۰ با قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان؛ یعنی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی می‌کنید؛ بنابراین انتخاب بسترن B۳۰ در شرایط موجود، کمی اقتصادی‌تر است.

البته باید این نکته را ذکر کنیم که تولید بسترن B۳۰ متوقف شده و بهمن‌موتور به دلیل تحریم صنعت خودروسازی ایران، چاره‌ای جز خداحافظی با یکی با کیفیت‌ترین خودرو‌های چینی موجود در بازار ایران نداشت.

 

هیوندای i۲۰ مونتاژ

هیوندای i۲۰ تنها هاچ‌بک موجود در لیست ما بوده و کیفیت و سواری بی‌نظیری دارد. اما باید توجه داشت که این محصول مونتاژی پیشرانه‌ای با حجم ۱.۴ لیتر داشته و حداکثر توان آن تنها ۹۸.۶ اسب‌بخار است؛ بنابراین قلب تپنده هیوندای i۲۰ به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودرویی مانند کیا سراتو نیست. اما هیوندای i۲۰ کرمان‌موتور نکات مثبتی داشته و به همین خاطر می‌تواند جایگزینی مناسب برای کیا سراتو باشد. این محصول کره‌ای در نگاه نخست بسیار کوچک به نظر می‌رسد؛ اما محیط داخلی آن جادار و راحت بوده و سرنشینان آن در آسایش کامل هستند. علاوه‌براین باید به عملکرد بی‌نقص گیربکس ۴ سرعته و اتوماتیک هیوندای i۲۰ هم اشاره کرد.

گیربکس مذکور بدون تاخیر دنده‌ها را تعویض کرده و حس و حال سواری با یک هاچ‌بک کوچکِ کره‌ای را به شما نشان می‌دهد. هاچ‌بک با کیفیت، بروز، کره‌ای و کم مصرف هیوندای با وجود پیشرانه ضعیف‌تر نسبت به سراتو سایپا، آن را به چالش کشیده و از نظر امکانات در حد و اندازه سراتو است. برای خرید هیوندای i۲۰ باید تقریبا بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد پرداخت کنید. البته باید توجه داشت که هیوندای i۲۰ هم با تحریم صنعت خودروسازی ایران از خطوط مونتاژ کرمان‌موتور رفته و اکنون شرایط یکسانی با کیا سراتو دارد!

 

هیوندای اکسنت مونتاژ

در کشور‌های غربی و شرقی از هیوندای اکسنت به عنوان رقیبی کوچک برای کیا سراتو نام می‌برند. اکسنت کرمان‌موتور، پیشرانه‌ای با حجم ۱.۶ لیتر داشته و توان آن هم تنها ۱۲۲ اسب‌بخار است؛ بنابراین اکسنت در برابر سراتو ۱.۶ لیتری قرار گرفته و در برابر سراتو ۲ لیتری هیچ شانسی از نظر پیشرانه و توان فنی ندارد. اما باید توجه کرد که کیفیت هیوندای اکسنت بسیار مطلوب بوده و از نظر تعداد آپشن و… تفاوت چشم‌گیری با کیا سراتو آپشنال ندارد.

اکسنت به ترمز‌های چهار چرخ دیسکی ABS و چهار کاناله (ترمز‌های عقب کیا سراتو کاسه‌ای است)، شش کیسه هوا، سیستم کلید هوشمند، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل کیفیت هوا، OCS، TCS، VSM و… مجهز شده و در مجموع حتی از کیا سراتو آپشنال هم جلوتر است! این خودرو هم مانند اکثر محصولات موجود در بازار ایران، دیگر توسط کرمان‌موتور تولید نمی‌شود؛ اما هنوز هم می‌توان مدل‌های صفر کیلومتر آن را از بازار آزاد و با قیمت ۲۶۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان خریداری کرد. علاوه‌براین باید گفت که هیوندای اکسنت دارای استاندارد سوخت یورو ۶ بوده و با توجه به وزن ۱۰۷۰ کیلوگرمی آن مصرف سوخت بسیار کمی داشته و کاملا اقتصادی است.

 

 

جک S۵ اتوماتیک

میل مردم ایران به خرید خودرو‌های شاسی‌بلند افزایش یافته و قطعا کسانی هستند که خرید خودرو‌های شاسی‌بلند را نسبت به سدان‌هایی مانند کیا سراتو ترجیح می‌دهند. از جمله گزینه‌هایی که در بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان در بین خودرو‌های شاسی‌بلند وجود داشته و نظر مشتریان ایرانی را جلب کرده است؛ جک S۵ اتوماتیک بوده و شاید اقبال و استقبال مشتریان از این شاسی‌بلند چینی را بتوان به عنوان یکی از دلایل کاهش فروش سدان‌هایی مانند کیا سراتو عنوان کرد.

S۵ اتوماتیک پیشرانه‌ای ۲ لیتری با توان ۱۷۴ اسب‌بخار داشته و مجهز به توربوشارژ است. گیربکس آن از نوع اتوماتیک دو کلاچه و شش سرعته است؛ بنابراین از نظر فنی S۵ اتوماتیک، سراتو سایپا را با چالشی جدی مواجه کرده و عملا مشتریان بازار خودرو را وسوسه می‌کند. S۵ اتوماتیک به چهار کیسه هوا، شش بلندگو، سنسور باران، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم HAC، HDC و… مجهز شده و هیچ کمبودی در مقایسه با کیا سراتو ندارد.

 

در انتها شما با خودروهایی که به جای کیا سراتوی سایپا می توان خرید آشنا شدید

منبع(ها): Google


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

چگونه هزینه نگهداری از خودرو را پایین بیاوریم؟

چگونه هزینه نگهداری از خودرو را پایین بیاوریم؟

بهرام خودرو: خودرو هزینه دارد؛ نه خودرو خریدن که خودرو نگه داشتن هم هزینه‌های زیادی دارد. از بنزین و جریمه و عوارض که بگذریم، تازه به هزینه‌های خوب نگه داشتن از یک خودرو می‌رسیم. این را همه کسانی که چند وقت یک‌بار در نمایندگی‌های خودروی‌شان کارت می‌کشند می‌دانند؛ اما واقعا راهی وجود ندارد که کمی از حجم این هزینه‌ها کم کند؟ البته که دارد.

این را آقای رضا رشیدی، تعمیرکار تخصصی خوش‌سابقه خودرو می‌گوید؛ کسی که از بچگی کنار دست پدرش ایستاده، یاد گرفته و بعد هم مدرک تخصصی‌اش را گرفته است و حالا خودرو را ببیند، می‌فهمد کجایش می‌لنگد. آقای رشیدی از همان‌هایی است که سر پیچ‌های جاده فیروزکوه می‌گوید ترمز نگیر و به جایش با دنده سنگین حرکت کن تا لنتت زود تمام نشود و مجبور نشوی زودتر از موعد استاندارد، لنت جدید بخری. برای همین هم سراغ او رفتیم تا چند فوت و فن یادمان بدهد که شاید کمتر از معمول، مجبور به خریدن قطعات جدید برای خودرویمان شویم؛ فوت و فن‌هایی که باعث می‌شود یک قطعه تا پنج شش سال بیشتر برایمان کار کند و تا چند میلیون تومان هم جلو بیفتیم.

لاستیک‌هایت را بپا


یکی از مهم‌ترین موارد در خودرو، لاستیک‌هایش است. اگر به لاستیک‌های خودرو برسید و مواظبشان باشید، از یکی از اساسی‌ترین خرج‌های خودرو جلو افتاده‌اید. چیزی که باید بدانید این است که در حال حاضر، قیمت لاستیک خودرو از هر نوع و برندی، به شدت افزایش پیدا کرده و تقریبا چهار برابر شده است و خیلی صرف ندارد که چند وقت‌یک‌بار، لاستیک خودرو را عوض کرد؛ مثلا در کمترین حالت، چهار حلقه لاستیک برای ارزان‌ترین خودروی ایرانی که پراید است، یک میلیون تومان است. پس حالا چه‌کار کنیم که عمر لاستیک خودروی‌مان دو تا سه برابر شود؟ بهتر است هر شش ماه یک‌بار، لاستیک‌ها را عقب جلو کنیم و جایشان را عوض کنیم.

گیربکس در بسیاری از خودرو‌ها در جلوی خودرو قرار گرفته است، از طرف دیگر، بیشتر وزن خودرو روی لاستیک‌های جلوی خودرو می‌افتد و لاستیک‌های جلو بیشتر خورده می‌شود و لاستیک‌های عقب نو می‌ماند. برای جلوگیری از این اتفاق و این‌که لاستیک‌ها یکدست بمانند، باید لاستیک‌ها را عقب جلو کنیم. با این کار، عمر لاستیک‌های خودروی‌مان بالا می‌رود و دیگر لازم نیست زود به زود برای خرید لاستیک هزینه کنیم.

 

از خودرو استفاده کن


بعضی از ما با تصور این‌که هزینه‌های خودرو‌مان را کم کنیم، خودرو را در پارکینگ یا جایی مطمئن پارک و با وسایل نقلیه عمومی رفت و آ‌مد می‌کنیم؛ البته این کار خیلی هم درست و خوب است، اما حواس‌مان باشد که استفاده نکردن به مدت طولانی از خودرو، باعث آسیب دیدن آن می‌شود. باتری و اگزوز خودرو، قطعاتی در خودرو هستند که بر اثر استفاده نکردن، خیلی زود خراب می‌شوند.

ماجرا این است زمانی که شما خودرو را خاموش می‌کنید، انباری اگزوز، شروع به عرق کردن می‌کند و این نم و رطوب، اگزوز را می‌سوزاند.

این روز‌ها هر قطعه انباری اگزوز برای خودرو‌های داخلی چیزی حدود ۷۰۰‌تا ۸۰۰ هزار تومان است؛ برای همین هم پیشنهاد بهینه این است که اگر در روز از خودرو‌تان خیلی استفاده نمی‌کنید و ترجیح به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید، حداقل دو تا سه روز یک‌بار، سوار خودرو بشوید، آن را روشن کنید و یک دور کوچک بزنید. با این روش هم باتری‌اش شارژ می‌شود و هم این‌که بر اثر گرمای اگزوز، عرق‌ها و رطوبت داخل آن خشک می‌شود و منجر به پوسیدگی نمی‌شود.

 

نگو تسمه تایم، بگو تسمه زمان


همان‌طور که اسمش رویش هست، به زمان تعویض تسمه زمان یا همان تسمه تایم، خیلی باید دقت کنیم. اصول کلی‌اش این است تسمه‌تایمی را که کارخانه روی خودرو بسته، باید بعد از ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد و تسمه‌تایمی را که تعمیرگاه روی خودرو گذاشته است بعد از ۵۰ هزار کیلومتر باید عوض کرد. درستش این است که این تسمه‌تایم در این زمان تعیین‌شده عوض شود و هزینه یک تعویض معمولی را بدهیم تا این‌که خدای ناکرده تسمه پاره شود که در کمترین حالت ممکن، چیزی حدود دو تا سه میلیون تومان باید هزینه آن کنیم. پس حواستان به کیلومترشمار خودرو باشد که زمان تعویض تسمه‌تایم را همان مشخص می‌کند.

 

کلاچتو رگلاژ کن


کلاچ و گیربکس خودرو باید هر سه چهار ماه یک‌بار، رگلاژ شوند. البته برای کلاچ‌هایی که گیربکس اتومات دارد، این عمل خیلی ضروری نیست و اشکالی ندارد، اما خودرو‌هایی مثل پراید و پژو‌های قدیمی، حتما باید هر دو تا سه ماه یک‌بار رگلاژ شوند. از طرف دیگر، روغن گیربکس هم بعد از هر ۳۰ هزار کیلومتر راه رفتن خودرو باید بررسی شود.

اگر این اتفاق نیفتد و آن را آنقدر عوض نکنیم تا روغن گیربکس بسوزد، هزینه بسیار سنگین‌تری نسبت به تعویض آن باید بپردازیم. این هزینه تعویض به وقت و به جا، برای خودرو‌های دنده‌ای بین ۸۰ تا صد هزارتومان هزینه برمی‌دارد که اگر این‌طور نشود، بین دو تا سه میلیون باید خرج کنیم.

 

زمستان و کولر؟


در فصل‌های سرد مثل زمستان، تقریبا هفته‌ای دو‌بار کولر خودرو را روشن کنید. خوبی‌اش هم این است زمانی که شیشه‌ها عرق می‌کنند و رطوبت دارند، عرق‌گیر بودن کولر باعث می‌شود این رطوبت خشک شود و گاز کولر هم در جریان باشد. با این‌که ظاهر کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد، اما این کار کمک زیادی به نگهداری از گاز کولرتان می‌کند. علتش هم این است که وقتی کولر استفاده نشود، گاز آن ته‌نشین شده و افت گاز رخ می‌دهد.

همین است که تابستان بعدی که می‌رسد، می‌بینیم کولرمان مثل تابستان گذشته خوب کار نمی‌کند و خیلی خنک نمی‌کند. برای همین هم باید به تعمیرکار مراجعه کنیم و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بابت شارژ مجدد گاز بدهیم. اما روشن کردن کوتاه‌مدت کولر در زمستان، باعث می‌شود از هزینه شارژ گاز کولر در تابستان پیش‌رو در امان بمانیم. در واقع همین کار ساده، باعث می‌شود افت گاز در کولر خودروی شما اتفاق نیفتد. پس چرا این کار را نکنیم؟

 

نقش لنت و دیسک و صفحه


بدون دلیل و دائم ترمز نگیرید. در شرایطی که می‌توانیم بدون گرفتن ترمز و با دنده معکوس سرعت را کم کنیم، بکوشیم کمتر از ترمز استفاده کنیم و در دقیقه‌های نود ترمز بگیریم. ضمن این‌که اگر سرعت‌مان همیشه مناسب باشد، نیاز به گرفتن ترمز‌های پشت‌سر هم برای کم کردن سرعت‌مان نیست. این کار به حفظ لنت کمک می‌کند و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری از لنت استفاده کنید و مجبور به تعویض و کار انداختن لنت جدید نشوید.

همان‌طور که ترمز کمتر باعث حفظ لنت می‌شود، کمتر کلاچ گرفتن هم باعث حفظ دیسک و صفحه کلاچ می‌شود. واقعیت این است نباید کلاچ را بیشتر از پنج ثانیه نگه داشت که اگر این‌طور باشد، تداوم این حرکت باعث استهلاک دیسک و صفحه و سوختن آن می‌شود. قیمت دیسک و صفحه برای پراید ۵۰۰ هزار تومان و برای تیبا، حدود یک میلیون تومان، البته بدون اجرت است. پس حواستان به کلاچ‌های وقت و بی‌وقتتان باشد.

 

یاتاقان نزنی


روشن کردن کولر در سرعت بالا باعث یاتاقان زدن موتور و سوختن کمپرسور کولر می‌شود. در واقع بهترین شرایط برای روشن کردن کولر، این است که بایستیم و در حالت درجا، کولر را روشن کنیم یا برای لحظاتی خودرو را در وضعیت خلاص قرار دهیم که اگر این کار را نکنیم و خودرو یاتاقان بزند، چیزی حدود سه میلیون تومان باید بابت تعویض آن بپردازیم؛ کمپرسور کولر هم که جای خود دارد.

 

در انتها شما با روش هایی که برای کاهش هزینه نگهداری از خودرو نیاز هست بدانید آشنا شدید

منبع(ها): Googlejamejamdaily


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

با ۱۰ خودروی برتر پلیس در جهان آشنا شوید

با ۱۰ خودروی برتر پلیس در جهان آشنا شوید

بهرام خودرو: نیروی پلیس را باید بخشی از قدرت اجرایی سیستم قضایی کشور‌های مختلف دانست؛ اما در اکثر کشور‌ها به نیرو‌های پلیس توجه چندانی نشده و برای آن‌ها حقوق و مزایای ناچیزی در نظر گرفته شده است.

نیرو‌های پلیس همیشه فعالیت کرده و آن‌ها باید با نگاه تیزبین خود از وقوع انواع تخلفات جلوگیری کنند. ولی بعضی اوقات کار برای آن‌ها سخت شده و باید به تعقیب و گریز مجرمان و متخلفان رفته و به همین دلیل چاره‌ای جز استفاده از خودرو‌هایی خاص و قدرتمند ندارند. به این ترتیب ما تصمیم گرفتیم که شما را با ۱۰ خودروی برتر نیروی پلیس در جهان آشنا کنیم و شما را به قلب جرم و جنایت با چاشنی سرعت و هیجان ببریم!

 

 

10


DODGE CHARGER – دوج چلنجر 

چلنجر نماد مهندسی و قله افتخار صنایع خودروسازی ایالات‌متحده آمریکا است. در اکثر اوقات شاهد قدرتنمایی چلنجر در فیلم‌های مختلف بوده و باید قبول کرد که این خودرو شهرت خود را به جای پیست مسابقه در فیلم‌های سینمایی به دست آورده است. امروزه از چلنجر به عنوان خودروی پلیس در ایالات‌متحده استفاده شده و آن را باید جز سریع‌ترین خودرو‌های پلیس آمریکا دانست. چلنجر به پیشرانه‌ای V۸ با ۲۹۲ اسب‌بخار قدرت مجهز شده و حداکثر سرعت آن حدود ۱۴۷ مایل در ساعت است.

 

9


PORSCHE CARRERA 911 – پورشه کاررا ۹۱۱

پورشه کاررا ۹۱۱ را باید زیباترین خودروی پلیس در ناوگان اداری پلیس کشور اتریش دانست. کاررا ۹۱۱ در اتریش به طور موقت و با همکاری پورشه مورد استفاده قرار گرفته و صرفا کاربرد تبلیغاتی دارد. اتریشی‌ها از کاررا ۹۱۱ برای گشت‌زنی در خیابان‌های مختلف استفاده کرده و می‌توانند به راحتی به سرعت ۱۸۶ مایل در ساعت برسند. مسئولان اتریشی می‌گویند که هدف آن‌ها از تبدیل کاررا ۹۱۱ به خودروی پلیس آموزشی است.

 

8


PORSCHE PANAMERA – پورشه پانامرا

پورشه پانامرا در حال حاضر جز ناوگان پلیس کشور قطر است. البته استرالیایی‌ها هم از پانامرا V۶ در ناوگان پلیس خود استفاده می‌کنند. اما قطری‌ها علاوه بر پورشه پانامرا، از مدل کاین محصولات کمپانی پورشه هم استفاده کرده و با خیال راحت به تعقیب مجرمان می‌پردازند. دولت قطر سهامدار کمپانی پورشه بوده و هیچ هزینه‌ای بابت استفاده از یک سوپراسپرت آلمانی در ناوگان پلیس خود نپرداخته است. از پانامرا به عنوان چهارمین خودروی سریع پلیس در جهان یاد شده (بیش از ۳۰۰ مایل در ساعت) و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم حدود ۴.۱ ثانیه است.

 

7


NISSAN GT-R – نیسان جی‌تی – آر

نیسان جی‌تی– آر در ناوگان پلیس ابوظبی و ژاپن حضور دارد. مسئولان اماراتی از جی‌تی– آر برای تبلیغات استفاده می‌کنند. اما ژاپنی‌ها نیسان جی‌تی– آر را برای تعقیب گریز‌های سریع و خشن انتخاب کرده و تنها در مواردی خاص شاهد تردد آن در خیابان‌های کشور ژاپن هستیم. البته نیسان جی‌تی– آر توسط یکی از شهروندان ژاپنی به ناوگان پلیس محلی یکی از استان‌های ژاپن اهدا شده است. خودروی مذکور پیشرانه‌ای با توان ۵۶۵ اسب‌بخار داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۲.۷ ثانیه است.

 

6


MERCEDES-BENZ BRABUS ROCKET – مرسدس‌بنز برابوس راکت

ناوگان پلیس آلمان به یک دستگاه برابوس راکت مجهز شده است. خودروی مذکور ۵۸۰ هزار دلار ارزش داشته و از پیشرانه‌ای ۶.۳ لیتری و V۱۲ استفاده می‌کند. مرسدس‌بنز راکت به راحتی به سرعت ۲۲۸ مایل در ساعت رسیده و به خوبی از پس مجرمان فراری برمی‌آید.

 

5


TESLA MODEL X – تسلا مدل ایکس

تسلا مدل ایکس در ناوگان پلیس تایلند و استرالیا حضور داشته و بعد از انجام آزمایشات اولیه و به دست آوردن اطمینان کافی به یکی از کارآمدترین خودرو‌های نیرو‌های پلیس تبدیل خواهد شد. تکنولوژی‌های مدل ایکس برای همخوانی بیشتر با فعالیت‌های پلیس تغییر یافته و تسلا مدل ایکس به راحتی با مرکز پلیس ارتباط برقرار کرده و از فرایند تعقیب و گریز فیلمبرداری خواهد کرد.

 

4


LOTUS EXIGE CRUISER – لوتوس اکسیج کروزر

حداکثر سرعت لوتوس اکسیج کروزر بیش از ۱۴۰ مایل در ساعت بوده و هم اکنون نسخه پلیسی آن در کشور‌هایی همچون استرالیا و انگلستان حضور دارد. در کشور انگلستان از خودروی مذکور برای انجام فعالیت‌های دیپلماتیک، نظیر اسکورت مقامات و… استفاده شده و در مواردی هم برای تست دوربین‌های کنترل سرعت به سراغ اکسیج می‌رود! علاوه‌براین پلیس انگلستان اکسیج را خودرویی اسپرت و جذاب دانسته و به همین علت از آن برای جذب نوجوانان استفاده می‌کند.

آن‌ها با اکسیج رانندگی قانونی و امن را به نوجوانان آموزش داده و به آن‌ها یادآوری می‌کنند که با یک خودروی جذاب هم می‌توان یک رانندگی قانونی را تجربه کرد. پلیس استرالیا کاملا برعکس انگلستانی‌ها عملکرده و از اکسیج برای تعقیب گریز‌های خیابانی استفاده می‌کند.

 

3


LAMBORGHINI GALLARDO – لامبورگینی گالاردو

از لامبورگینی گالاردو در کشور‌هایی نظیر لندن، ایتالیا و آفریقای جنوبی به عنوان خودروی پلیس استفاده می‌شود. اخیرا در ایتالیا برای یکی از گالاردو‌های پلیس، حادثه‌ای رخداد و پلیس ایتالیا فعلا از آن استفاده نمی‌کند. گالاردو‌های پلیس انگلستان هم کاملا کاربردی هستند؛ اما بیشتر جنبه تزئینی داشته و خیلی از آن‌ها استفاده نمی‌شود. گالاردو با پیشرانه V۱۰ عرضه شده و یکی از قدرتمندترین خودرو‌های پلیس جهان است.

 

2


BUGATTI VEYRON – بوگاتی ویرون

بوگاتی ویرون را باید گران‌ترین و سریع‌ترین خودروی پلیس در جهان دانست. قیمت ویرون حدود ۴ میلیون دلار است. حداکثر سرعت ویرون بیش از ۲۵۳ مایل در ساعت بوده و رکورد‌های مختلف آن در گینس به ثبت رسیده است. ویرون پیشرانه‌ای ۱۰۰۰ اسب‌بخاری داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۲.۵ ثانیه است. دلیل تبدیل ویرون به خودروی پلیس، گشت‌زنی و تعقیب مجرمان نیست؛ بلکه از آن فقط برای جذب گردشگر در دبی استفاده می‌شود.

 

1


LAMBORGHINI MURCIELAGO – لامبورگینی مورسیه‌لاگو

لامبورگینی مورسیه‌لاگو در ناوگان پلیس انگلستان حضور داشته و از آن برای گشت زنی در خیابان‌های لندن و… استفاده می‌شود. این خودرو به پیشرانه‌ای V۹ مجهز شده و حداکثر سرعت آن بیش از ۱۹۹ مایل در ساعت است. برای خرید مورسیه‌لاگو باید بیش از ۳۸۰ هزار دلار هزینه کرد.

 

 

در انتها شما با ۱۰ خودروی برتر پلیس در جهان آشنا شدید

منبع: hotcars


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

راهنمای خرید لاستیک خودرو

راهنمای خرید لاستیک خودرو

بهرام خودرو: برای خرید لاستیک خودرو کافیست به فروشگاه لاستیک بروید و به راحتی تایر مورد نظر را خریداری کنید؛ نکته ای که در این میان می تواند امری سخت و گیج کننده باشد، انتخاب لاستیک مناسب بر اساس نیازها و ویژگی های خودروی شماست، از آنجاییکه لاستیک خودرو معمولاً باید هر سه یا چهار سال تعویض شود، اطمینان از انتخاب لاستیک مناسب خودرو امری ضروری خواهد بود.

لاستیک خودرو ها بر اساس فصل به سه دسته کلی تقسیم می شوند: چهار فصل، تابستانی و زمستانی. اغلب مردم لاستیکهای چهار فصل خریداری می کنند چون این روش آسانتر و ارزانتر از خرید و نگهداری دو دست تایر یکی برای تابستان و دیگری برای زمستان است. لاستیک های چهار فصل دارای عملکرد کلی مناسب و خوبی هستند اما به هیچ وجه نمی توان آنها را از همه نظر کامل دانست.

لاستیکهای تابستانی عملکرد بسیار خوبی در هندلینگ و ترمز بر روی سطوح خشک و مرطوب دارند، اما کشش مناسبی بر روی برف و جاده های لغزنده ندارند. بر خلاف آن لاستیک های زمستانی کشش بسیار بالایی بر روی برف و یخ از خود نشان می دهند اما قابلیت خوبی به هنگام ترمز بر روی سطوح خشک از خود ارائه نمی دهند، بنابراین نمی توان گفت کدام لاستیک تمامی شرایط مناسب را دارا می باشد، از این رو برای انتخاب بهینه لاستیک خودرو به ارائه نکاتی در ادامه خواهیم پرداخت.

مشخصات لاستیک خودرو

با استفاده از اطلاعات درج شده در دفترچه راهنمای خودرو یا پلاکارد کوچک نصب شده کنار رکاب درب راننده می توان سایز توصیه شده و مشخصات لاستیک خودرو خود را بدست آورید که چیزی شبیه به این خواهد بود:

عدد اول از سمت چپ بعد از حرف P بیانگر پهنای سطح مقطع لاستیک (سطحی که با زمین در تماس است) به میلی متر می باشد. عدد دوم بعد از علامت اسلش ( / ) بیانگر نسبت ارتفاع جانبی لاستیک به پهنایش به درصد می باشد؛ برای مثال در این نمونه، این نسبت 60 درصد می باشد. هر چقدر این نسبت کوچکتر باشد، لاستیک از روبرو پهن تر و از کنار باریکتر خواهد بود. حرف R مخفف کلمه Radius (شعاع) و عدد بعد از آن بیانگر شعاع بیرونی لاستیک به اینچ می باشد.

قسمت دوم متشکل از یک عدد (94 در اینجا) و یک حرف انگلیسی (حرف T در اینجا) می باشد. این عدد شاخص بار نام دارد و نشان دهنده میزان حداکثر وزن مطمئنی است که توسط هر لاستیک می تواند تحمل شود؛ عدد 94 در اینجا بیانگر 670 کیلوگرم می باشد که برای خودروهای با سایز متوسط بسیار خوب و مناسب خواهد بود. حرف انگلیسی درج شده در قسمت دوم کد، بیانگر پارامتر نرخ سرعت بیشینه سرعتی است که لاستیک ها در هنگام تحمل بیشینه وزن تعریف شده در شاخص بار می توانند تحمل کنند، تجاوز از این سرعت می تواند خطر آفرین باشد.

لاستیکهای چهارفصل معمولی اغلب دارای نرخ سرعت S به معنی 180 کیلومتر در ساعت یا T به مفهوم 190 کیلومتر در ساعت هستند. پارامترهای دیگر نرخ سرعت عبارتند از:

  • 160 کیلومتر در ساعت Q (لاستیک های زمستانی)
  • 210 کیلومتر در ساعت H
  • 240 کیلومتر در ساعت V
  • بیش از 240 کیلومتر در ساعت ZR
  • 270 کیلومتر در ساعت W
  • 300 کیلومتر در ساعت Y

از جمله اعداد و علائمی که در مشخصات لاستیک خودرو ثبت شده است می توان به چند مورد اشاره کرد:

درجه آج لاستیک (Treadwear): عددی الزامی برای تولید کنندگان که باید بر روی لاستیکها درج شود و نشان دهنده میزان پوشش و مقاومت آج لاستیکها می باشد البته هر تولیدکننده استاندارد خود را دارد و سازمان مستقلی بر روی آن نظارت ندارد، برای مثال درجه 300 بر روی لاستیک می تواند بیانگر این باشد که این لاستیک دارای پوشش آجی سه برابر لاستیک با درجه 100 می باشد.

پارامتر چسبندگی و درجه حرارت (Traction and Temperature): پارامتر Traction نشان دهنده میزان چسبندگیلاستیک ماشین بر روی سطوح مرطوب و مقاومت در برابر دما است، برای پارامتر چسبندگی یا کشش A بهترین و C ضعیفترین مقدار و در مورد Temperature یا مقاومت حرارتی هم محدوده مقادیر از بالاترین کیفیت AA تا C متغیر است.

تاریخ تولید (Manufacture Date): همانطور که از نامش مشخص است تاریخ تولید لاستیک را نشان می دهد. این تاریخ با یک عدد چهار رقمی مشخص می شود که دو رقم اول از سمت چپ بیانگر هفته و دورقم بعد نشان دهنده سال تولید می باشند. برای مثال عدد 2315، نشان دهنده تولید لاستیک در هفته بیست و سوم سال 2015 می باشد.

حتماً در هنگام خرید لاستیک خودرو، توجه داشته باشید که از تاریخ تولید بیش از 2 سال نگذشته باشد

مناسبترین مشخصات لاستیک خودرو برای شما کدام است؟

اکثر فروشندگان لاستیک خودرو به شما لیست کاملی از تمام تایرهای موجود را باتوجه سایز مورد نظر شما را ارائه می دهند اما در بسیاری از موارد، پارامتر نرخ سرعت در انتخاب لاستیک، نقش مهم تر و تعیین کننده تری نسبت به دیگر پارامترها دارد، آنچه در ادامه بیان می شود می تواند شما را در شناسایی لاستیک مناسب خودرو یاری دهد.

 

لاستیکهای چهار فصل معمولی دارای رتبه سرعت S و T که برای شرایط آب و هوایی مختلف و مسافت های طولانی گزینه مناسبی هستند. این نوع لاستیکها می توانند برای خودروهای سواری و خودروهای شاسی بلند (SUV) مناسب باشند.

لاستیکهای چهار فصل سفارشی با نرخ سرعت H و V بر روی تعداد زیادی از خودروهای جدید، به ویژه آنهایی که دارای سیستم چرخ های به روز شده هستند نصب شده اند. به لحاظ کارایی، از لاستیکهای نوع S و T بهتر هستند اما به اندازه آنها برای مدت طولانی دوام ندارند.

لاستیکهای چهار فصل اسپورت و لاستیکهای تابستانی معمولاً با پارامترهای سرعت Y، W و ZR همراه با خودروهای اسپرت و سدان های سفارشی عرضه می شوند. تنها نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم این است که در لاستیکهای تابستانی هیچ تمهیداتی برای حرکت بر روی برف و گل و لای در نظر گرفته نشده است.

لاستیکهای چهار فصل چند منظوره که معمولا در کامیونت ها، کامیونها و وانت ها استفاده می شوند، اغلب در سایزهای بزرگ ارائه شده و مشخصاً به منظور حمل بار، بکسل کردن و همچنین استفاده در خودروهای SUV طراحی شده اند. این لاستیکها برای حرکت بر روی انواع سطوح خاکی طراحی شده اند، عمدتاً دارای سطحی زبر و خشن هستند تا توان حرکت در مسیرهای خارج از جاده و آفرود (Off-Road) را داشته باشند. برای تشخیص این نوع لاستیکها، می توانید حروف (A/T) را در کنار نام مدل بر روی لاستیک مشاهده نمایید.

لاستیکهای زمستانی را به راحتی با مشاهده نماد برف که بر روی لبه بیرونی لاستیک درج شده است می توانید تشخیص دهید، سطح لاستیک علاوه بر ظاهر لاستیک های چهار فصل، دارای شکاف های متعددی است که آن را به راحتی قابل تشخیص می سازد.

در ضمن نوع دیگری از لاستیک های زمستانی مقاوم در برابر سر خوردن روی سطوح بسیار لغزنده وجود دارند که دارای زائده های فلزی هستند و به لاستیک های یخ شکن نیز شهرت دارند.

 

 

 

مطالعات نشان می دهد، اغلب افراد وقتی زمان تعویض لاستیکها فرا می رسد،اگر از ابتدا خودروی صفر داشته اند دقیقا همان نوع لاستیکی را می خرند که از قبل بر رویاتومبیل نصب بوده و اگر خودرو قدیمی تری داشته باشند، تمایل بیشتری به تغییر مدل و نوع لاستیک بر اساس عملکرد یا قیمت پیدا می کنند. اگر شما به دنبال تغییر نوع لاستیکهای خود هستید ابتدا باید پارامترهای مختلفی که بر روی لاستیکها درج شده اند را مورد بررسی قرار دهید، مخصوصاْ زمانی که به دنبال لاستیک چهارفصل و با دوام می گردید.

اکثر کارخانجات تولید لاستیک و فروشگاه های توزیع لاستیک، دارای وب سایت رسمی بوده و شما می توانید به راحتی نسبت به انتخاب دقیق و کارشناسی شده اقدام نمایید.


فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب لاستیک مناسب علاوه بر مشخصات فنی و قیمت می تواند شامل کیفیت یا به زبان ساده تر میزان تکنولوژی به کار رفته در تولید لاستیک نیز باشد. کارخانجات تولید لاستیک در رقابتی تنگاتنگ و استفاده از تکنولوژی های برتر همواره می کوشند تا از یکدیگر پیشی بگیرند از این رو در هنگام خرید در مورد تکنولوژی ساخت لاستیک مورد نظر بسیار کنجکاو باشید.

در انتها شما با هر آنچه که برای خرید لاستیک خودرو نیاز هست بدانید آشنا شدید

منبع(ها): Google | uniroyaltires consumerreports


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سریع‌ترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹

سریع‌ترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ را بهتر بشناسیم

بهرام خودرو: در حال حاضر علاقه مشتریان به خرید کراس اوور و شاسی بلند نسبت به سدان‌ها افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل در این مقاله شما را با سریع‌ترین شاسی بلند‌های سال ۲۰۱۹ آشنا می‌کنیم.

امروزه بسیاری از مردم خواهان خرید کراس اوور‌ها و شاسی بلند‌ها هستند و این محصولات در بازار نیز با فروش بسیار خوبی مواجه هستند. خریداران معمولا به موضوع قدرت و میزان اسب بخار خودرو در هنگام خرید آنچنان که باید توجه نمی‌کنند، اما آن دسته از مشتریانی که قصد خرید یک خودرو لوکس را دارند باید به سطح سواری آن نیز توجه کنند.

امروزه بسیاری از کراس اوور‌ها و شاسی بلند‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌ها بهره می‌برند که به همین دلیل نسبت به گذشته عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. از این رو قصد داریم اکنون شما را با سریع‌ترین شاسی بلند‌های سال ۲۰۱۹ آشنا کنیم.

 

10


Rolls-Royce Cullinan – رولزرویس کولینان

خودرو‌هایی که لقب لوکس را یدک می‌کشند، در کنار ظاهر لوکس می‌بایست از موتوری قدرتمند بهره ببرند تا شتاب‌گیری آن‌ها بسیار مطلوب باشد. رولزرویس کولینان یک خودرو لوکس با قدرتی چشمگیر است. این خودرو از یک موتور ۱۲ سیلندر ۶.۷ لیتری توئین توربو بهره می‌برد که قادر است قدرتی معادل ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متری را ارائه کند. رولزرویس کولینان با چنین قدرتی می‌تواند ظرف مدت ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

9


BMW X6 M – بی ام و ایکس ۶ ام

بی ام و ایکس ۵ ام مورد نظر ما مدل کوپه است که البته در حال حاضر بی ام و ایکس ۵ مدل ۲۰۱۹ رونمایی نشده است. این خودرو از یک موتور ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربو بهره می‌برد که قدرت تولید شده از موتور حدود ۵۶۷ اسب بخار است. این شاسی بلند کوپه می‌تواند ظرف مدت ۳.۸ ثانیه از سرعت صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته نسل جدید این خودرو از شتاب بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

8


Range Rover Sport SVR – رنجروور اسپرت SVR

رنجروور در جاده و پیست به ارائه عملکرد بالا معروف نیست، بلکه مخاطبان خودرو آن را به دلیل توانایی‌های بالا در آفرود می‌پسندند، اما پس از عرضه خودرو رنجروور اسپرت SVR دیدگاه علاقه‌مندان نیز دستخوش تغییر شد. این مدل از یک موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپر شارژردار بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با ۵۷۵ اسب بخار تولید کند. چنین قدرتی با رنجروور اسپرت SVR این توانایی را می‌دهد تا ظرف مدت ۴.۵ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

 

7


Mercedes-AMG GLS63 – مرسدس-ای ام جی GLS۶۳

سوبارو اوتبک از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با توان ۲۵۶ اسب‌بخار استفاده کرده و قدرت زیادی دارد. این محصول ژاپنی بهترین امتیاز‌های ایمنی را گرفته و حقیقتا می‌توان آن را محصولی خانوادگی دانست. اوتبک برای عبور از جاده‌های سنگی، شنی، ماسه‌ای و گلی هیچ مشکلی نداشته و مصرف سوخت بسیار پایین و قابل توجهی دارد.

 

6


Mercedes-AMG GLE63 S – مرسدس-ای ام جی GLE۶۳ S

در لیست سریع‌ترین شاسی بلند‌های سال ۲۰۱۹ شرکت مرسدس محصولات دیگری نیز دارد. مدل GLE۶۳ S از برادر بزرگ‌تر خود همان موتور را قرض گرفته است، اما به دلیل سایز کوچک خود می‌تواند ظرف مدت ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نسل جدید GLE ۲۰۲۰ از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

 

5


Mercedes-AMG G63 – مرسدس-ای ام جی G۶۳

این خودرو نیز همانند دو خودرو قبلی از این شرکت خودروسازی از یک موتور ۸ سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل ۵۷۷ اسب بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متری را تولید کند. این خودرو قادر است ظرف مدت ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

 

4


Maserati Levante Trofeo – مازراتی لوانته تروفئو

فراری تاکنون محصولی در کلاس کراس اوور به بازار عرضه نکرده است، اما مدتی است که شرکت مازراتی در این بازار حضور فعالی داشته است. مازراتی لوانته تروفئو در مدل استاندارد از موتور ۶ سیلندر توئین توربو با قدرت ۵۸۲ اسب بخار بهره می‌برد که البته مدل تروفئو از موتور ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو برخوردار است.

 

3


Bentley Bentayga Speed – بنتلی بنتایگا اسپید

بنتلی بنتایگا اسپید همانند رولزرویس کولینان برای ارائه شتاب‌گیری نرم از یک موتور ۱۲ سیلندر ۶ لیتری توئین توربو بهره می‌برد که قادر است قدرتی معادل ۶۲۶ اسب بخار تولید کند. بنتلی بنتایگا اسپید نسبت به مدل استاندارد خود حدود ۲۶ واحد اسب بخار قدرتی بیشتری دارد که به همین دلیل حداکثر سرعت آن ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است.

 

2


Lamborghini Urus – لامبورگینی اوروس

ولوو وی ۹۰ کراس کانتری وسیله‌ای مناسب برای رفتن به سفر‌های طول‌ودراز است. در وی ۹۰ کراس کانتری، ارتفاع خودرو نسبت به زمین حدود ۸ اینچ افزایش داشته و قدرت پیشرانه به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. وی ۹۰ کراس کانتری در دو نسخه متفاوت عرضه شده و هر دو نسخه از پیشرانه‌های ۴ سیلندر استفاده می‌کنند. ولی توان آن‌ها ۲۵۰ و ۳۱۶ اسب‌بخار بوده و دلیل افزایش توان نسخه دوم را باید افزودن یک سوپرشارژر قدرتمند دانست. وی ۹۰ کراس کانتری از نظر ایمنی شرایط بسیار خوبی داشته و با رانندگی نیمه مستقل به شما کمک خواهد کرد.

 

1


Jeep Grand Cherokee Trackhawk – جیپ گرند چروکی تراک هاوک


جیپ گرند چروکی تراک هاوک از یک موتور ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپر شارژردار همی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل ۷۰۷ اسب بخار تولید کند. این خودرو توانسته است رکورد‌های زیادی را به نام خود به ثبت برساند.

 

 

در انتها شما با سریع‌ترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ آشنا شدید

منبع: Google , carbuzz


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

10 تکنولوژی جدید ایمنی خودرو (بخش اول)

10 تکنولوژی جدید ایمنی خودرو (بخش اول)

بررسی تکنولوژی های پیشرفته ایمنی خودرو ها و سیستم های جلوگیری از تصادفات

با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید امکانات ایمنی خودرو ها فراتر از ترمز، ایربگ و آینه رفته اند و این قابلیت های مدرن تبدیل به سدی مطمئن در برابر تصادفات شده اند، قابلیت هایی که سقفی برایشان تعریف نشده و روز به روز گسترده تر و در عین حال محبوب تر می شوند. در ادامه 10 تکنولوژی جدید ایمنی خودرو را مرور می کنیم، با بهرام خودرو همراه باشید تا شما را با بخش اول 10 تکنولوژی ایمنی خودرو آشنا کنیم:

 

 

10


سیستم ترمز اضطراری (Autonomous Braking Emergency)

همه می دانیم ترمز مهم ترین بخش در ایمنی خودرو است شاید به خاطر اینکه اگر با قدرت کافی یا به موقع بکار گرفته نشود عواقبش را نمی توان جبران کرد. در مواقعی که راننده حواسش به رانندگی نباشد، زمانی که تابش آفتاب دید راننده را مختل کند یا وقتی که چند رویداد همزمان پیش آیند و راننده دست پاچه شود، این سیستم ABE است که از تصادفات دلخراش جلوگیری می کند.

سیستم ABE با توجه به سرعت خودرو و موانع مسیر اگر متوجه شود خودرو در معرض حادثه است، در مرحله اول با هشدار و راهنمایی های لحظه ای سعی می کند حتی الامکان مانع از برخورد شود و چنانچه راننده واکنشی نشان ندهد این تکنولوژی به صورت خودکار اقدام به ترمز گیری می کند. میزان قدرت ترمزگیری می تواند در خودرو های مختلف متفاوت باشد ممکن است خودرو کاملا متوقف شود یا فقط سرعتش کاهش یابد، در هر صورت از بروز سانحه جلوگیری می شود. لازم به ذکر است با واکنش به موقع راننده سیستم ABE عمل نخواهد کرد.

9


سیستم هشدار انحراف از مسیر (Lane Departure Warning System)

وجود دوربین هایی که در جلو یا عقب خودرو تعبیه شده اند سبب می شود سیستم LDWS بتواند به سهولت خطوط جاده را شناسایی کرده و با در نظر گرفتن مسیر حرکت، عملکرد راننده را مدام بررسی کند و چنانچه تجاوز از خطوط مشاهده شود این سیستم به راننده هشدار می دهد، این هشدار ها از شنیدن صدای خاص، روشن شدن چراغی در قسمت صفحه کیلومتر تا لرزش صندلی یا فرمان خودرو متفاوت است. زمانی که راننده با زدن راهنما تصمیم خود را از تغییر لاین ها نشان می دهد این سیستم عمل فعال نخواهد شد.

اگر جاده ای فاقد خط کشی باشد یا به دلیل بارش برف، برگ درختان یا مه قابل تشخیص نباشند LDWS قادر به شناسایی خطوط نخواهد بود و عملکرد مؤثری نخواهد داشت. شاید اهمیت این تکنولوژی در مسیر های کوتاه چندان واضح نباشد اما زمانی را تصور کنید که آنقدر از رانندگی در یک اتوبان خسته شده اید یا بقدری چشمتان به این جاده عادت کرده که انحراف های ناگهانی را به درستی متوجه نمی شوید، در چنین شرایطی شنیدن یک هشدار شما را مجددا به رانندگی باز خواهد گرداند.

8


سیستم کمکی حفظ مسیر (Lane Keeping Assist System)

درحالی که سیستم انحراف از مسیر که در بالا به آن اشاره شد به راننده یادآور می شود که از مسیر صحیح خارج شده است، سیستم کمکی حفظ مسیر یا LKAS تلاش می نماید تا خودرو را به مسیر قبل از انحراف بازگرداند. در واقع پس از انحراف از مسیر سیستم LKAS کنترل خودرو در اختیار گرفته و با حرکت خودکار فرمان و به کارگیری ترمز، خودرو را به مسیر درست هدایت می کند.

7


سیستم روشنایی تطبیق پذیر (Adaptive Front-lighting System)

اگر دقت کرده باشید چراغ های جلوی خودرو همیشه مسیر روبرو را روشن می کنند و در پیچ ها درست زمانی که فرمان را به چپ یا راست می چرخانیم آنچه در ثانیه های نخست به چشم می خورد اطراف جاده است! عاملی که رانندگی در شب آن هم در مسیر های پر پیچ را کمی دشوار می کند مخصوصا زمانی که وضعیت هوا هم چندان مطلوب نباشد. سیستم روشنایی تطبیق پذیر (AFS) این مشکل را حل کرده است. اساس کار این تکنولوژی به این صورت است که به محض پیچیدن در پیچ ها بدون هیچ وقفه ای (حتی در سرعت های بالا و پیچ های تند) چراغهای خودرو به همان سمت مایل می شوند. در واقع سیستم روشنایی تطبیقی یا AFS مطابق با چرخش فرمان و سرعت راننده خیلی سریع چراغ های جلو را به نحوی تنظیم می کند که راننده بتواند کماکان بر جاده تسلط داشته باشد.

این تکنولوژی به هنگام رانندگی در سرازیری های تند یا سربالایی ها نیز عملکرد مناسبی دارد. زمانی که خودرو در حال حرکت در سربالایی یا رد کردن یک دست انداز است آنچه اتفاق می افتد این است که نور جلوی خودرو آنقدر ارتفاع می گیرد که رانندگی را برای خودرو هایی که از روبرو می آیند بسیار دشوار می سازد، در خودرو های مجهز به AFS ارتفاع نور به صورت خودکار کاهش می یابد.

6


نمایشگر هدآپ (Head Up Display)

برای آگاهی از وضعیت خودرو باید مدام سرعت، دما، دور موتور و دیگر هشدار ها و اطلاعات از روی صفحه کیلومتر خودرو مشاهده شوند، در این وضعیت ناچارا چند لحظه چشم از جاده برداشته می شود که می تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد، در چنین شرایطی نمایشگر هدآپ به شما کمک خواهد کرد، این نمایشگر اطلاعات مربوط به خودرو و مسیر را در مقابل چشمانتان قرار می دهد تا با حداکثر تمرکز بتوانید به رانندگی ادامه دهید.

5


سیستم فرمان برقی (Electric Power Steering)

فرمان های هیدرولیکی با اینکه نرم هستند اما گاها دیده شده با شتاب گرفتن خودرو به سختی می توان آن ها را کنترل کرد به همین دلیل فرمان های برقی روی کار آمده اند تا در چنین شرایطی راننده بتواند خودرو را به نحوی مطلوب کنترل کند. با سیستم فرمان برقی یا EPS که فرمان های حساس به سرعت هم خوانده می شوند با زیاد شدن سرعت، فرمان خودرو سفت می شود و راننده راحتتر می تواند خودرو را کنترل کند اما در سرعت های پایین تر از سختی فرمان کاسته شده و راحتی بیشتری در اختیار راننده قرار می گیرد.

4


سیستم دید در شب (Night Vision)

هنگامی که شب به دل جاده می زنید مواردی هستند که با چراغ های ساده خودرو آنها را نخواهید دید، سیستم دید شب به شما کمک خواهد کرد تا همه چیز را شناسایی کنید. توسط سیستم دید در شب، انسان ها و حیواناتی که در اطراف جاده هستند درون کادری با رنگی مجزا در صفحه نمایشگر به شما نشان داده می شوند تا با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. آنچه در صفحه نمایش سیستم دید در شب قابل مشاهده است بسیار واضح تر از چیزی است که با چشمانتان نظاره گر آن هستید.

3


سیستم هشدار نقطه کور (Blind Spot Information System)

قسمت هایی که حتی با وجود آینه ها از دید راننده پنهان می مانند به نقاط کور معروفند چراکه راننده نمی تواند به خوبی دیگر خودروهایی که در این مناطق قرار میگیرند را ببیند. همین عامل سبب می شود راننده بی توجه به راست یا چپ بپیچد یا لاین خود را عوض کند غافل از اینکه خودروی دیگری در همان نزدیکی در حال عبور است.

مشاهده آنچه درنقاط کور قرار دارند حتی زمانی که راننده سر خود را برگرداند علاوه بر خطراتی که دارد اثربخش نمی باشد. سیستم هشدار نقطه کور (BLIS) با روشن کردن چراغ کوچک در کنار یا روی آینه های جانبی خودرو همراه با آلارم صوتی چنین اطلاعاتی را در اختیار راننده قرار می دهد.

2


سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)

این سیستم همانطور که از نامش پیداست با هشدارهای به موقع مانع از برخورد خودرو با عابرین پیاده، حیوانات سردگردان و خودروها یا هر جسم دیگری می شود که جلوی خودرو قرار دارند. این هشدارهای هوشمندانه به واسطه دریافت و پردازش دائمی اطلاعاتی است که از دوربین و سنسورهای جلویی خودرو دریافت شده و حوادث خطر آفرین را با روشن کردن چراغ های هشدار و به صدا درآوردن آلارم به اطلاع راننده می رساند.

1


سنسور دنده عقب (Park Sensors)

مهمترین مزیت سنسور پارک یا سنسور دنده عقب این است که راننده می تواند مسلط تر خودرو را پارک کند، یک راهنمای صوتی فاصله خودرو تا موانع پشتی را اعلام می کند. در برخی از سنسور های دنده عقب به شکل تصویری تمام اطلاعات به نمایش گذاشته می شوند و فاصله برحسب متر قابل مشاهده است و نزدیک یا دور شدن خودرو از موانع پشتی به کمک رنگ ها نشان داده می شود در صورتی که در سنسورهای پارک صوتی شدت آلارم، فاصله خودرو از موانع را مشخص می کند. برد سنسورهای دنده عقب می تواند بین چند سانتی متر تا چند متر متفاوت باشد.

البته تکنولوژی های پیشرفته تری مانند سیستم کمکی پارک (Park Assistant System) هم وجود دارند که از طریق پیام هایی در صفحه نمایشگر خودرو، از راننده درخواست می کند به صورت مرحله ای دنده را عوض کند یا ترمز بگیرد درحالی که کنترل فرمان کاملا در اختیار سیستم PAS است و پارک کردن تقریبا خودکار انجام می شود.

علاوه بر رعایت نکات ایمنی، هنگام خرید خودرو سعی کنید اتومبیل های مجهز به تکنولوژی های روز و قابلیت های جدید را خریداری نمایید، قابلیت هایی که می توانند در شرایط ناگوار محافظ جان شما و عزیزانتان باشد.

 

 

در انتها شما با 10 تکنولوژی جدید ایمنی خودرو (بخش اول) آشنا شدید

منبع: Google


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب

راهنمای انتخاب روغن موتور مناسب

بهرام خودرو: امروزه مبحث روغن موتور، یکی از مباحث داغ و مهم در امر نگهداری و حفظ کارایی موتور خودرو به حساب می آید، با پیشرفت تکنولوژی و شدت گرفتن رقابت، خودرو سازان به دنبال افزایش روانکاری و ماندگاری بیشتر در روغن ها هستند، در حقیقت می توان گفت افزایش طور عمر موتور خودرو، کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها با افزایش کارایی روغن موتور کاملاً همسو است.

اگر به دنبال روغن موتور مناسب برای خودروی جدید یا قدیمی خود هستید، بهترین کار دقت در انتخاب مهمترین استاندارد روغن موتور یعنی شاخص ویسکوزیته می باشد، هر چقدر ویسکوزیته روغن موتور بالاتر باشد چسبندگی آن در دماهای مختلف تغییر شدیدتری خواهد داشت در واقع می توان گفت در دماهای پایین با ضخامت بیشتری بر روی سطح قطعات قرار می گیرد و در نتیجه روانکاری با کندی انجام خواهد شد.

در این میان استفاده از روغن موتور های سنتتیک به خاطر اغراق نه چندان دقیق فروشندگان به مبحثی گیج کننده تبدیل شده است، از این رو قسمت اعظم این مطلب را به بحث پیرامون این نوع روغن موتور و فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب روغن موتور مناسب اختصاص داده ایم.

آشنایی با روغن موتور سنتتیک (Synthetic Oil)

به طور خلاصه دو نوع روغن موتور سنتتیک در بازار موجود می باشد:

  • روغن های گروه سه (III): که معمولاً ریشه در محصولات فرآوری شده نفت خام دارند و مواد اولیه آن در کنار محصولات دیگری مانند بنزین، گازوییل و نفت کوره به دست می آید. در پالایشگاه پس از جداسازی سایر فرآورده ها، در مرحله اول به روغن مینرال (Mineral) دست می یابیم که پس از قرار گرفتن در مجاورت حرارت، فشار و گاز هیدروژن مولکول های بزرگ آن می شکنند و ماده حاصله روغن سنتتیک گروه سوم خواهد بود. روغن های زیر مجموعه گروه سه قیمت نسبتاً مناسبی دارند با این وجود در بعضی از کشورها اجازه فروش به عنوان روغن سنتتیک را ندارند و برخی، روغن موتور های این گروه را اشتباهاً روغن موتور نیمه سنتتیک (Synthetic Blend Oil) می نامند در صورتی که روغن موتور نیمه سنتتیک در حقیقت از ترکیب حدود سی درصد از روغن های گروه سه یا چهار و هفتاد درصد روغن های مینرال تشکیل می شود، در نتیجه به یاد داشته باشید روغن های گروه سوم کاملا سنتتیک هستند ولی چون از فرآورده های سنگین ستون تقطیر پالایشگاه به دست می آیند به اندازه گروه چهارم، روغن موتور مناسب و با کیفیت محسوب نمی شوند.

  • روغن موتور های گروه چهار (IV): از مولکول های سبک تر تشکیل شده و در مجاورت حرارت و فشار بسیار زیاد به دست می آیند. این نوع روغن ها می توانند بدون تغییر در دماهای بسیار پایین عمل روانکاری را انجام دهند و در دماهای بسیار بالا پایداری خود راحفظ کرده و تجزیه نشوند. مزیت این نوع روغن موتورها نسبت به روغن های مینرال، سبک بودن آن ها است که باعث کاهش اصطکاک قطعات داخل موتور شده و به دنبال آن مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. این دسته از روغن موتورها با اینکه گران تر هستند اما محاسن فراوانی نسبت به روغن های معمولی یا مینرال دارند. دمای انجماد این روغن ها بسیار کمتر از روغن های مینرال بوده و می توانند در دماهایی که حتی روغن های مینرال دچار انجماد می شوند روان باشند.

روغن های سنتتیک گروه چهارم بالاترین Total Base Number Number یا میزان توانایی روغن موتور در برابر اسیدی شدن را دارا هستند که به همین دلیل زمان طولانی تری می تواند داخل موتور دوام بیاورند.

فاکتورهای اساسی در انتخاب روغن موتور مناسب

گفتیم استانداردها و شاخص هایی وجود دارند تا مصرف کننده بتواند بر اساس آنها بهترین روغن موتور مناسب خودروی خود را انتخاب کند، در این قسمت به بررسی این فاکتورها و توضیح علائم درج شده بر روی بسته بندی روغن ها خواهیم پرداخت چرا که برای شناسایی روغن موتور مناسب در قدم اول باید بتوانیم معنی برچسب هایی که بر روی ظرف روغن درج شده است را بفهمیم.

  • API (استاندارد موسسه محصولات نفتی آمریکا)

  1. از معروفترین علائم روغن موتورها، نماد استاندارد API می باشد که نشان می دهد این روغن توسط موسسه محصولات نفتی آمریکا (American Petroleum Institute) مورد آزمایش قرار گرفته و مطابق با استانداردهای این موسسه می باشد. API دارای زیر مجموعه های متعددی برای تعیین استانداردهای فراورده های نفتی از جمله روغن موتور می باشد که توضیح در مورد همه آنها از حوصله این بحث خارج است اما در اینجا به توضیح درباره استاندارد مهم API درباره روغن موتورها خواهیم پرداخت.

استانداردهای تعیین شده توسط این موسسه در مورد روغن موتورها، به دو گروه خودروهای بنزینی و گازوئیلی تقسیم می شوند. استانداردهای روغن موتور خودرو های دیزل با حرف C و استاندارد روغن موتور خودروهای بنزینی که با حرف S شروع می شوند. حرف بعدی هم معرف بازه مدل و سال تولید موتور خودرو می باشد که روغن با استاندارد مربوطه باید برای آن بازه زمانی انتخاب شود.

جدول زیر استانداردهای مربوط به خودروهای بنزینی را نمایش می دهد.

استاندارد API SN در اکتبر سال 2010 به منظور بهبود رسوب زدایی پیستون ها در دمای بالا، سازگاری بیشتر با واشرها و درزبندی ها معرفی شد. این استاندارد با شاخص های مصرف سوخت کمتر، سازگاری مناسب تر با توربوشارژرها و کنترل بیشتر آلایندگی ها معرفی شده است.
  • ویسکوزیته یا شاخص چسبندگی روغن موتور

همانطور که در ابتدا اشاره شد شاخص ویسکوزیته که بیانگر میزان چسبندگی است مهمترین پارامتر در انتخاب روغن موتور مناسب می باشد. این شاخص در دماهای مختلف برای انواع روغن موتور اندازه گیری و با یک کد معرفی می شود.

قسمت اول این کد با یک عدد و حرف W که معرف کلمه زمستان (Winter) می باشد میزان شاخص ویسکوزیته روغن را در دماهای زیر صفر نشان می دهد.

بسیار مهم است که روغن موتور در دماهای پایین در برابر چسبندگی و تشکیل لایه ای ضخیم بر روی قطعات مقاومت کرده و به راحتی در میان قطعات متحرک موتور جریان یابد، اگر ضخامت روغن بر روی قطعات افزایش یابد انرژی به مراتب بیشتری جهت حرکت قطعات مورد نیاز خواهد بود که این امر نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت، بلکه از مهمترین دلایل روشن نشدن خودرو یا اصطلاحاً استارت نخوردن خودرو باشد.

عدد قبل از حرف W هر چقدر کوچکتر باشد، ویسکوزیته روغن موتور کمتر و در نتیجه رقیق تر و روان تر خواهد بود.

روغن موتور با کد 5W به طور معمول می تواند انتخاب خوبی برای فصول سرد سال باشد.

روغن موتور های سنتتیک در دماهای پایین از درجه روانی به مراتب بالاتری نسبت به روغن های معمولی یا منرال برخوردار هستند و این قابلیت را دارند تا به گونه ای تولید شوند که حتی در دماهای پایین تر، رقیق تر بوده و چسبندگی کمتری داشته باشند، از این رو روغن های سنتتیک می توانند حتی ویسکوزیته 0W را نیز داشته باشند.

قسمت دوم کد در شاخص ویسکوزیته مبین میزان مقاومت روغن در برابر تغییرات ویسکوزیته در دماهای بالا (در حدود 100 درجه سانتی گراد) می باشد. در دماهای بالا می بایست روغن موتور چسبندگی خود را حفظ کرده و روانکاری بین قطعات موتور بطور کامل صورت گیرد، از این رو هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، روغن در دماهای بالا مقاومت بیشتری در برابر کاهش چسبندگی از خود نشان داده و موتور به روغن ریزی و یا روغن سوزی نخواهد افتاد.

برای مثال روغنی با شاخص ویسکوزیته 10W-30 دارای ویسکوزیته کمتری نسبت به روغن با شاخص ویسکوزیته 20W-50 چه در سرما و چه در گرما می باشد.

در دماهای بالا نیز روغن موتورهای سنتتیک دارای شاخص های مقاومتی به مراتب بالاتری در تغییر ویسکوزیته نسبت به روغن های معمولی می باشند.

چه زمانی روغن های سنتتیک روغن موتور مناسب محسوب نمی شوند؟

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا اجباری در استفاده از روغن های سنتتیک برای موتور خودروی خود داریم؟ و آیا روغن موتورهای سنتتیک همیشه بهترین انتخاب هستند؟

جواب کاملا بستگی به شرایط محیطی و خودروی شما دارد، در مورد خودروهای باکیفیت و با کارایی بالا به طور پیش فرض در کارخانه از روغن سنتتیک پر می شوند پس شما هم ناگزیر خواهید بود همین روند را برای خودرو حفظ کنید.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان های بسیار سردی دارد، باز هم ناگزیرید قبل از شروع فصل سرما از این نوع روغن موتور در خودرو خود استفاده کنید؛ این امر در مورد مناطقی که دمای هوا بسیار بالاست نیز صادق می باشد.

در خودروهای اسپرت نیز استفاده از روغن سنتتیک توصیه شده است، حتی در موتورسیکلت هایی که دارای سیستم کلاچ معمولی (خشک) هستند هم می توان از روغن موتور سنتتیک استفاده نمود.

چه زمانی نباید از روغن موتور سنتتیک استفاده شود؟

  • در موتور سیکلت های مجهز به کلاچ روغنی، این نوع روغن موتور می تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش از حد در سطوح صفحه کلاچ شده و سیستم کلاچ موتورسیکلت را با مشکل مواجه کند.
  • به دلیل قیمت بالایی که دارند ترجیح می دهید از روغن های ارزانتری استفاده کنید.
  • موتور خودروی شما دارای ویژگی های باشد که فقط روغن موتور خاصی با آن سازگار باشد.
  • واشرها و درزگیرهای موتور خودروی شما با رقیق بودن روغن های سنتتیک متناسب نباشند و باعث روغن سوزی شود. 

انتخاب نهایی روغن موتور مناسب برای خودروی شما

برای درک بهتر از انواع روغن موتور و انتخاب نهایی، فارغ از فاکتوهای استاندارد و ویسکوزیته معانی مختلف عبارت های روی بسته بندی های روغن موتور را مرور می کنیم چراکه دانستن آنها می تواند در انتخاب روغن مناسب بسیار مفید باشد.

  • روغن موتور معمولی (Conventional Oil): این نوع روغن موتور را می توان به عنوان روغن استاندارد در خودروها به کار برد. تمام شرکت های تولید روغن موتور این نوع روغن را در استاندارد SL برای طیف گسترده ای از شاخص های ویسکوزیته عرضه می کنند. اغلب شرکت های خودرو ساز در محصولات خود از این نوع روغن با ویسکوزیته های 5W-20 یا 5W-30 برای مناطق سردسیر و ویسکوزیته 10W-30 برای مناطق گرمسیر استفاده می کنند، این نوع روغن را می توان در تمام خودروهای با کاربری سبک و معمولی مورد استفاده قرار داد.

 

  •  روغن موتور تمام سنتتیک (Full Synthetic Oil): این نوع روغن موتور بیشتر برای خودروهای دارای موتورهای پیشرفته مانند خودروهای لوکس و اسپورت کارایی دارد. این نوع روغن ها آزمایش های بسیار سخت گیرانه ای را پشت سر می گذارند و از میزان چسبندگی موثر تا حفاظت در برابر رسوب، دارای بهترین و طولانی ترین عملکرد در شرایط با فشار کار بالا می باشند. روغن های تمام سنتتیک در دماهای پایین بسیار روان هستند و در دماهای بالا نیز با حفظ کامل خاصیت چسبندگی عمل می کنند.

  • روغن موتور نیمه سنتتیک (Synthetic Blend oil):این نوع روغن موتور ها مخلوطی از روغن های سنتتیک و مینرال می باشند که طبیعتاً ارزانتر از روغن های تمام سنتتیک بوده و به طور کلی برای کارهای سنگین و تحمل دمای بالا ساخته شده اند. روغن موتور نیمه سنتتیک تحت فشار و در دمای بالا، ساختار خود را حفظ کرده و از درجه تبخیر بسیار پایینی برخوردار می باشد از این رو علاوه بر مقاومت بالا در برابر هدر رفت روغن باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود از این رو این نوع روغن موتور ها بین رانندگان خودروهای SUV و کسانی که می خواهند موتور خودرو را تحت فشار قرار دهند محبوب هستند.

 

  • روغن موتور با کارکرد بالا (Higher Mileage Oil): موتور خودروهای امروزی نسبت به نسل های گذشته بیشتر عمر می کنند و خودروهای با کارکرد بالا هنوز کارایی مناسبی دارند و خرید و فروش می شوند. قدیمی تر ها به خوبی به یاد دارند که صاحبان خودروهای سواری یا SUV در گذشته بعد از مدتی استفاده با چند قطره روغن بر روی کف پارکینگ مواجهه می شدند  که به معنای کاهش انعطاف پذیری در واشرها و قطعات متحرک موتور از جمله میل لنگ و نشت روغن به خصوص در روزهای سرد بود. چنانچه شما صاحب یکی از این خودروها می باشید، بهتر است به سراغ روغن موتور های با کارکرد بالا بروید. فرمول ساخت این نوع روغن ها به گونه ای است که با نفوذ در لابه لای واشرها، رینگ ها و درزهای موتور شرایطی را به وجود می آورند که این قطعات شکل اولیه خود را بازسازی نموده و انعطاف پذیری خود را به دست می آورند، در چنین شرایطی نشت روغن از موتور نیز از بین خواهد رفت.

با وجود محاسن بسیار زیاد روغن های سنتتیک، هرگز بر این فرض نباشید که کیفیت بالاتر به معنی عدم نیاز به تعویض روغن در فواصل طولانی است، چرا که این نوع روغن موتور ها در اکثر ویژگی ها بهتر از روغن های مینرال یا معمولی هستند اما آنها نیز مانند سایر روغن موتور ها به واسطه آلاینده هایی چون بنزین، هیدروکربن های نیمه سوخته، گرد و غبارهای ریز، ذرات ناشی از سایش فلزات  و ذرات ریز کربنی دچار افت کیفیت می شوند.

تنها راه برای برطرف کردن این آلودگی ها در موتور، تعویض روغن خودرو در دوره های زمانی مناسب می باشد که بر این اساس بهتر است روغن خودرو هر 5000 کیلومتر تعویض شود. اما در مورد خودرو های مدرن امروزی، از آنجا که سیستم تصفیه هوا، سیستم فشرده سازی و کنترل رینگها در پیستون و سیستم ممانعت از ورود بخار آب به داخل سیلندرها، بسیار پیشرفت کرده است از آلودگی زود هنگام روغن موتور ممانعت به عمل می آید و دوره تعویض روغن تا 7000 کیلومتر می تواند افزایش یابد.

با توجه به تمام آنچه گفته شد، تنها مزیت روغن های مینرال در مقایسه با روغن های سنتتیک، قیمت نسبتا پایین آن می باشد؛ بنابراین، این نوع روغن را می توان گزینه مناسبی برای بعضی امور که باید طی آن روغن در بازه زمانی کوتاهی تعویض شود دانست. از جمله این امور می توان به فرایند آب بندی خودروی صفرکیلومتر اشاره کرد که نیاز است روغن در دو مرحله، یک بار در 100 کیلومتر و بار دیگر در حدود 1000 کیلومتر تعویض شود.

در انتها شما با هر آنچه که برای انتخاب روغن موتور مناسب نیاز هست بدانید آشنا شدید

منبع(ها): Googledummies


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

همه چیزی که درباره واکس خودرو باید بدانید

همه چیزی که درباره واکس خودرو باید بدانید

بهرام خودرو: واکس زدن راهی برای نگهداری مناسب از بدنه خودرو در برابر عوامل و فاکتور هایی است که خواه یا ناخواه بر روی بدنه ماشین اثر می گذارند و در گذر زمان منجر به فرسایش می شوند. آیا واکس زدن خودرو ضروری است؟ چطور باید خودرو را واکس زد؟ هر چند وقت؟ چگونه؟ با بهرام خودرو همراه باشید تا شما را با هر آنچه که نیاز هست در رابطه با واکس خودرو بدانید آشنا کنیم.

چرا باید بدنه خودرو را واکس زد؟

هدف اصلی از واکس زدن، محافظت از بدنه خودرو است. با واکس لایه ای میان سطح بدنه خودرو و محیط بیرون قرار می گیرد، بنابراین تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت با رنگ و بدنه خودرو به حداقل خواهد رسید. آب و رطوبت حتی آب باران شامل آلاینده هایی هستند که با نفوذ به رنگ بدنه رفته رفته آن را از بین می برند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید آب آسیبی به بدنه وارد نمی کند، استفاده از واکس هایی است که بدنه خودرو را هیدروکربنیک یا همان ضد آب می کند. با نگاهی به ویدئوی زیر این مسئله را بهتر متوجه خواهید شد، سمت چپ واکس زده شده و آب را به سرعت پس می زند درحالی که آب در قسمت راست که عاری از واکس است مدت ها باقی می ماند.

ماشین واکس کاری شده دیگر جایی برای دوده، حشرات و آلودگی های هوا نخواهد بود بنابراین نیازی به شستشوی مداوم و اساسی خودرو نیست. اگر به شکل زیر دقت کنید لایه نارنجی رنگ همان واکس است که تو رفتگی های ناشی از خراش و دیگر نقص های بدنه را پر می کند و سطحی صاف را بر خودرو ایجاد می نماید، عاملی که سبب براق شدن و زیبا به نظر رسیدن خودرو می شود. قطعا با واکس زدن، خودرویی درخشان و شیک خواهید داشت.

انواع واکس خودرو

  • واکس مایع: واکس مایع یا Liquid Wax ساده ترین نوع واکس برای جلا دادن بدنه خودروست اما به نسبت واکس های نرم و سخت دوام کمتری دارد، به خاطر همین ماندگاری کوتاه، بعد از هر بار شستن ماشین با مواد شوینده از واکس مایع استفاده می شود.
  • واکس نرم: بسیاری از افراد به خاطر راحتی در استفاده، سطح پوشش دهی مناسب از واکس نرم یا Soft Wax استفاده می کنند. ماندگاری این نوع واکس ها از نوع مایع بیشتر است.
  • واکس سخت: این نوع واکس دارای اثر و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع دیگر می باشد، به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، واکس سخت یا Hard Wax را می توان هز شش ماه یک بار استفاده نمود. به هنگام استفاده، مراحل واکس زدن باید به درستی رعایت شوند.

زمان مناسب استفاده از واکس خودرو چه وقتی است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم واکس آخرین چیزی است که باید استفاده شود، بعد از آن که خودرو به خوبی شسته شد و مطمئن شدید گرد و خاک، حشرات و دیگر آلاینده ها بر روی بدنه خودرو وجود ندارند واکس زدن را آغاز کنید.

قبل از شروع واکس زدن چک کنید بدنه خودرو کاملا خشک شده باشد.

واکس زدن خودرو هر چند وقت یکبار لازم است؟

متناسب با میزان استفاده شما از خودرو و مناطق تردد، پاسخ به این سؤال متفاوت خواهد بود اما به طور کلی سالی چهار بار (سه ماه یکبار) پیشنهاد می شود و از طرفی استفاده بیش از یکبار در ماه نیز توصیه نمی شود، استفاده زیاد از واکس خودرو ممکن است به سایش رنگ بدنه ختم شود. می توانید آغاز هر فصل خودرو خود را واکس کاری کنید مخصوصا اگر در مکان هایی زندگی می کنید که بارش زیاد برف و باران یا تابش شدید آفتاب وجود دارد.

توصیه می شود بیش از یک بار در ماه بدنه خودرو را واکس نزنید!

نحوه واکس زدن خودرو

قبل از هرچیز ذکر این نکته ضروری است که زیر نور آفتاب واکس زدن را آغاز نکنید، بهترین مکان برای واکس زدن خودرو داخل پارکینگ، محل های سربسته یا در سایه است.

در قدم اول خودرو را به خوبی بشویید، سپس از آن را به خوبی خشک نمایید، پس از خشک شدن، واکس را به صورت لایه هایی نازک روی بدنه ماشین قرار دهید و  آن را پخش کنید. بهتر است برای مالیدن واکس از پارچه ای نرم یا پد های اپلیکیتور استفاده نمایید و پارچه آغشته به واکس را به صورت دایره ای بر روی بدنه ماشین بکشید.

دقت داشته باشید که با واکس زدنِ بیشتر، بدنه زیباتری را نخواهید دید برعکس با ایجاد لایه ای ضخیم، پاک کردن واکس سخت تر خواهد شد و احتمال کدر شدن سطح بدنه وجود خواهد داشت.

پس از این که یک قسمت خودرو را به خوبی واکس زدید به سراغ قسمت دیگری بروید، شیشه ها تنها قسمتی هستند که به واکس نیازی ندارند. زمانی که چند دقیقه از واکس زدن گذشت و احساس کردید رنگ واکس مات شده، زمان پاک کردن فرا رسیده است. علاوه بر این که با گذشت زمان واکس سخت تر پاک می شود، شرایط آب و هوایی هم بر سرعت پاک شدن واکس اثرگذارند بنابراین توصیه می شود در زمستان دیرتر و در روز های گرم زودتر واکس را پاک کنید. برای پاک کردن واکس از حوله های میکروفیبر استفاده نمایید چراکه به نسبت حوله های معمولی قدرت جذب بالاتری دارند، نرم هستند، گرد و غبار را می زدایند و پس از پاک کردن واکس ردی از خود به جای نمی گذارند.

بعد از اینکه همه قسمت های خودرو را به خوبی واکس زده و پاک کردید، این بار از پنبه استفاده کنید و مجددا کل ماشین را به خوبی تمیز نمایید تا اثری از واکس به جا نماند و نتیجه همانی شود که انتظارش را داشتید.

در خودروی های مشکی یا تیره دقت کنید که واکس و شوینده های حاوی مواد ساینده استفاده نشود. شوینده های خانگی و صابون هایی که مختص شستن ظرف و یا لباس هستند دارای خاصیت سایندگی هستند.

تفاوت واکس خودرو و پولیش

واکس با پولیش فرق دارد، زمانی که خودرو را واکس می زنند لایه ای بر روی بدنه افزوده می شود اما به هنگام پولیش کرن بدنه، لایه ای از رنگ برداشته می شود تا خط و خش و خراش های موجود روی سطح از بین بروند. درواقع پولیش ساینده است اما واکس لایه ای را می افزاید تا ضمن براق به نظر رسیدن خودرو در برابر عوامل محیطی هم محفوظ بماند و هم مانعی باشد در برابر اکسایش و زنگ زدگی بدنه خودرو. این را هم بگوییم که می توانید قبل از شروع به واکس کاری، خودرو را پولیش کنید آنگاه شاهد نتیجه بهتری خواهید بود اما به طور کلی با واکس مداوم خودرو، تا مدت ها از پولیش کردن راحت خواهید بود.

اغلب پس از رنگ کردن ماشین از پولیش و واکس استفاده می شود تا درخشندگی رنگ جدید حفظ شود.

آلاینده های هوا، نور خورشید، باران، فضولات پرندگان، حشرات ریز و درشت در کنار تصادفات و ضربه های وارده به خودرو دست به دست هم داده اند تا فرسایش رنگ خودرو امری طبیعی و متداول باشد. با استفاده از واکس، خودرویی براق و تمیز را به خود هدیه خواهید داد.

در انتها شما با هر آنچه که نیاز هست در رابطه با واکس خودرو بدانید آشنا شدید

منبع(ها): Googlewashos


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سرانجام شورولت کوروت C8 معرفی شد

بهرام خودرو: شورولت کوروت C8 به صورت رسمی رونمایی شد. نسل جدید کوروت به عنوان نخستین خودرو موتور وسط تولیدی تاریخ خود محسوب می‌شود. در ادامه مشخصات و امکانات این خودرو را بررسی می‌کنیم.

طی ماه‌های گذشته شرکت شورولت تیزرها و رندرهای مختلفی را از نسل جدید کوروت منتشر کرد و تمامی علاقه‌مندان به این خودرو بی‌صبرانه منتظر رونمایی از آن بودند تا اینکه این شرکت خودروسازی سرانجام از شورولت کوروت C8 به صورت رسمی پرده برداشت. شرکت شورولت برای نسل جدید محصول خود از ترکیب موتور وسط استفاده کرده است که این تغییر به عنوان بزرگ‌ترین تغییر کوروت C8 نسبت به نسل قبل محسوب می‌شود و آن را به عنوان نخستین کوروت موتور وسط تولیدی تاریخ این محصول می‌شناسند. هرچند در گذشته مدل‌های موتور وسط متعددی از این محصول ساخته شدند، اما نتوانستد به مرحله تولید برسند.

مشخصات شورولت کوروت C8

همانطور که گفته شد موتور در وسط این خودرو قرار دارد، اما طراحی ظاهری این خودرو با مدل C7 تفاوت بزرگی ندارد. در بخش جلویی این خودرو شاهد دماغه‌ای تهاجمی با ورودی هوای مرکزی مثلثی هستیم. طراحان در زیر سپر یک اسپویلر کوچک نیز تعبیه کرده‌اند. علاوه بر این‌ موارد، کاپوت شیک با چرا‌غ‌های باریک این خودرو بسیار خیره‌کننده است.

طراحان قسمت جانبی شورولت کوروت C8 را نیز اسپرت طراحی کرده‌اند که در این بخش رکاب‌های آیرودینامیک، طرح برجسته روی بدنه و ورودی‌های هوای بسیار بزرگ جانبی دیده می‌شوند. به طور کلی اتاق این خودرو جمع‌وجور بوده و طراحان با ایجاد گلگیرهای عقب عضلانی و سقف دو حبابی نمای بسیار خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده‌اند. در عقب خودرو هر علاقه‌مند به خودرو با مشاهده پوشش تهویه‌دار پیشرانه با پنجره شیشه‌ای هیجان‌‌زده خواهد شد که از شیشه آن می‌توان شاهد موتور V8 جدید آن بود. در بخش بالایی یک دوربین نیز به چشم می‌خورد که تصاویر عقب را به راننده نمایش خواهد داد.

طراحان در بخش عقب این خودرو از سپری با خروجی‌های هوا به همراه چراغ‌هایی جذاب که از گرافیک زاویه‌دار بهره می‌برند، استفاده کرده‌اند. برای افزایش استایل اسپرت این خودرو نیز در عقب اسپویلر جمع‌وجور، یک دیفیوزر ساده و چهار سر اگزوز اسپرت دیده می‌شود. این خودرو از سقف تاشو بهره می‌برد که سرنشینان می‌توانند از هوای آزاد نیز برخوردار شوند. این خودرو علاوه بر اینکه از یک صندوق بار جلو سود می‌برد، طراحان در عقب نیز یک صندوق بار کوچک تعبیه کرده‌اند که می‌توان در آن یک چمدان کوچک یا کیف گلف قرار داد.

کابین شورولت کوروت C8 نسبت به نسل قبل کاملا جدید است و نسبت به C7 از امکانات متعددی بهره می‌برد. در کابین شاهد یک غربیلک فرمان مربع شکل هستیم که پشت آن نیز یک صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی تعبیه شده است. بر روی غربیلک فرمان یک دکمه ویژه به نام Z قرار دارد که برای راننده شرایط تنظیمات عملکردی سفارشی را فراهم می‌سازد. در سمت راست یک نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی سرگرمی به چشم می‌خورد که اندازه آن تاکنون از سوی شورولت اعلام نشده است، اما از وضوح بالاتری نسبت به نسل قبل برخوردار خواهد بود. بخش سیستم اطلاعاتی و سرگرمی این خودرو نیز ارتقا پیدا کرده و اکنون سرعت بیشتری خواهد داشت.

طراحان با یک کنسول مرکزی بزرگ بخش راننده را از سرنشین جدا کرده‌اند که بر روی این کنسول یک نوار نازک قرار دارد که روی آن دکمه‌های فیزیکی برای کنترل قابلیت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. چنین بخشی بدون شک رضایت علاقه‌مندان به دکمه‌های فیزیکی را به همراه خواهد شد. تریم فیبر کربنی یا آلومینیومی، فناوری تشخیص صدا و شارژر بی‌سیم گوشی های هوشمند از سایر ویژگی‌های مهم این خودرو محسوب می‌شوند.

این خودرو از سیستم صوتی استاندارد برند Bose با 10 بلندگو بهره می‌برد، اما مشتریان در زمان خرید می‌توانند مدل توسعه پیدا کرده با 14 بلندگو را سفارش دهند. از سایر امکانات برجسته این خودرو می‌توان به گرم‌کن غربیلک فرمان، حافظه صندلی‌ها و مدل ارتقا پیدا کرده سیستم ضبط اطلاعات عملکرد اشاره کرد. مشتریان برای کابین آن می‌توانند امکانات متعددی چون آپشن صندلی مختلف و 6 رنگ داخلی متنوع نظیر طبیعی، مشکی، خاکستری، قرمز آدرنالین، قرمز مورلو و آبی دورنگ را سفارش دهند. همچنین کمربندهای ایمنی هم در 6 رنگ مختلف قابل سفارش خواهند بود.

طراحان برای این خودرو به صورت استاندارد صندلی‌های GT1 با روکش چرمی مولان را در نظر گرفته‌اند که از بدن سرنشینان به خوبی حمایت خواهند کرد و راحتی مطلوبی را ارائه می‌دهند، اما صندلی‌های GT2 این خودرو نیز دارای طرحی شبیه مسابقه است و از روکش چرم مولان، ناپا و تریم فیبر کربنی در کنار گرم‌کن و تهویه بهره می‌برد. مدل سوم صندلی‌های این خودرو با نام اسپرت کامپتیشن عرضه می‌شوند که کاملا سفارشی بوده و از حمایت‌کننده‌های جانبی بزرگ‌تر و روکش چرمی ناپا و پارچه باکیفیت برخوردار‌ند. سری سوم صندلی‌ها نیز همانند مدل‌های GT2 از گرم‌کن، تهویه و تریم فیبر کربنی سود می‌برند.

شورولت کوروت C8 از یک موتور جدید 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی بهره می‌برد که در حالت عادی می‌تواند قدرتی معادل 490 اسب بخار و گشتاور 630 نیوتن‌متر تولید کند، اما اگر مشتریان در هنگام خرید پکیج پرفورمنس Z51 را سفارش دهند، قدرت این خودرو به 495 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 637 نیوتن‌متر افزایش می‌یابد. موتور این خودرو طبق موتور LT1 نسل قبلی طراحی شده است، اما به طور کلی یک مدل کاملا جدید محسوب می‌شود که برای قرار گرفتن در وسط خودرو طراحی شده و برای آن نام LT2 را در نظر گرفته‌اند.

شورولت کوروت C8 از گیربکس دستی بهره نمی‌برد. در واقع برای آن فقط یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک دو کلاچه ارائه می‌شود که همانند نسل قبلی قدرت تولیدی موتور را فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. گفتنی است در این مدل نیز رانندگان می‌توانند به کمک پدال‌های پشت غربیلک فرمان به صورت دستی دنده‌ها را عوض کنند. تاکنون جزئیات دقیقی در خصوص عملکرد این خودرو اعلام نشده است، اما اگر این خودرو به پکیج سفارشی Z51 مجهز شود، قادر است ظرف مدت کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد که شتاب بسیار خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود؛ چراکه مدل قدرتمند کوروت ZR1 با قدرت 755 اسب بخار و گشتاور 970 نیوتن‌متر از شتاب 2.8 ثانیه‌ای برخوردار بود.

شورولت کوروت C8 از شاسی فیبر کربنی مونوکوک برخوردار نیست، اما دلیلی نمی‌شود که طراحان از متریال سبک‌وزن استفاده نکرده باشند؛ در واقع مهندسان جنرال موتورز از قطعات آلومینیومی برای کاهش وزن این خودرو استفاده کرده‌اند و جنس نوار پشت سپر عقب نیز از فیبر کربن است. همچنین طراحان از فایبرگلاس و رزین اختصاصی برای ساخت داشبورد و محفظه صندوق‌های بار جلو و عقب استفاده کردند که وزن آنها بسیار سبک است. طبق ادعای شورولت این متریال به میزانی سبک هستند که می‌توانند بر روی آب شناور باشند. چنین متریالی باعث شدند که وزن شورولت کوروت C8 فقط 1530 کیلوگرم باشد.

مهندسان در کنار کاهش وزن این خودرو به فکر ارتقا هندلینگ نیز بوده‌اند که بر اساس وعده این شرکت خودروسازی، شورولت کوروت C8 نسبت به نسل قبل پویاتر خواهد بود. در همین رابطه مهندسان سیستم تعلیق را ارتقا داده‌اند و سیستم فرمان الکترونیکی نیز با به‌روزرسانی‌هایی همراه بوده تا در پیچ‌ها هدایت خودرو به شکل مطلوبی انجام شود. مشتریان در هنگام خرید می‌توانند سیستم کنترل سواری مغناطیسی را سفارش دهند که راننده قادر خواهد بود آن را به واسطه 4 حالت رانندگی قبلی در کنار دو حالت جدید کنترل کند. در میان حالت‌های رانندگی مختلف یک حالت منحصر‌به‌فرد به نام Z قرار دارد که شرایط سفارشی‌سازی کلیه تنظیمات را فراهم می‌سازد.

نسل جدید کوروت نسبت به قبل از ارتفاع از سطح زمین کمتری بهره می‌برد، از این رو طراحان یک سیستم افزایش ارتفاع تعلیق جلو را برای این خودرو ارائه کرده‌اند که ارتفاع جلوی خودرو را در سرعت‌هایی تا 40 کیلومتر بر ساعت حدود 4 سانتی‌متر افزایش می‌دهد. چنین سیستمی قادر است به صورت اتوماتیک با کمک مختصات سیستم ناوبری فعال شود. شرکت شورولت برای این خودرو در جلو از رینگ 19 اینچی و در عقب از رینگ 20 اینچی استفاده کرده‌اند که روی آنها را لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ALS پوشانده است. سیستم ترمز برمبو با دیسک‌های 12.6 اینچی در جلو و 13.6 اینچی در عقب وظیفه مهار سرعت این خودرو را بر عهده دارند.

پکیج پرفورمنس Z51 سفارشی در کنار افزایش قدرت موتور از امکانات بیشتری چون تعلیق اسپرت‌تر، سیستم خنک‌کننده بهبود پیدا کرده و سیستم اگزوز عملکرد بالا با صدای بیشتر بهره می‌برد. این پکیج از ترمزهای بزرگ‌تر با دیسک‌های 13.3 اینچی در جلو و 13.8 اینچی در عقب و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S نیز برخوردار است. شورولت کوروت C8 از پلتفرم دیجیتالی جدیدی با معماری الکترونیکی بهره می‌برد که می‌توان سیستم‌های کامپیوتری خودرو را به واسطه اینترنت به‌روزرسانی کرد.

تاکنون شرکت شورولت برای خودرو کوروت C8 قیمت رسمی را اعلام نکرده است، اما خبرگزاری‌های حوزه خودرو اعلام کردند که قیمت آن کمتر از 60 هزار دلار خواهد بود، یعنی از قیمت پایه 56 هزار دلاری کوروت C7 فقط مقداری بیشتر است که برای یک سوپر اسپرت موتور وسط واقعا قیمت باورنکردنی و بسیار هیجان‌انگیز محسوب می‌شود؛‌ به بیانی دیگر شورولت کوروت C8 با تمامی تغییرات جدید و امکانات خیره‌کننده‌ای که ارا‌ئه می‌دهد همچنان ارزان‌ترین سوپراسپرت دنیا محسوب می‌شود. خبر خوش برای علاقه‌مندان به این خودرو این است که شورولت برنامه‌ای برای تولید مدل فرمان راست این خودرو را نیز در نظر دارد. تولید این خودرو از اواخر سال 2019 در Bowling Green در کنتاکی شروع خواهد شد.

 

در انتها شما با خودروی شورولت کوروت C8 ارزان‌ترین سوپراسپرت موتور وسط جهان آشنا شدید

منبع: carscoops


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

۱۰ خودروی واگن برتر جهان در سال ۲۰۱۹

۱۰ خودروی واگن برتر جهان در سال ۲۰۱۹ را بهتر بشناسیم

بهرام خودرو: واگن‌ها خودرو‌هایی مناسب برای گردش و تفریح هستند. آن‌ها معمولا فضا و صندلی‌های زیادی داشته و ایمنی مطلوبی دارند. در ادامه ما شما را با بهترین واگن‌های موجود در سال ۲۰۱۹ آشنا کرده و سبک جدیدی از خودروسازی را به شما نشان خواهیم داد. سبکی که همراه خانواده بوده و به فکر گردش آخر هفته شماست.

 

10


Fiat ۵۰۰L – فیات ۵۰۰ ال

فیات ۵۰۰ ال یکی از گزینه‌های مناسب برای سفر‌های خانوادگی بوده و به دلیل برخورداری از امکانات متنوع و لوکس، واگنی متفاوت برای خانواده‌ها خواهد بود. ۵۰۰ ال پیشرانه کوچکی داشته و در آرامش کامل و با فشار دادن پدال گاز، شاهد افزایش سرعت و قدرت ۵۰۰ ال خواهیم بود. ۵۰۰ ال ظاهری کوچک و ظریف داشته و به تمام اتصالات و فناوری‌های جدید مانند اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است.

شاید تنها نقطه ضعف ۵۰۰ ال را باید شیشه جلوی بزرگ و ضعفِ سیستم صفحه لمسی آن دانست. البته دید راننده به لطف شیشه‌های بزرگ جلو، در وضعیت مطلوبی به سر برده و استفاده از رابط کاربری فیات به آسانی صورت می‌گیرد.

 

9


Mini Cooper Clubman – مینی کوپر کلابمن

مینی کوپر کلابمن را می‌توان یک واگن اسپرت و خانوادگی دانست. کلابمن فضای مناسبی را در اختیار صاحبان خود قرار داده و برند مینی، تضمینی برای کیفیت و کارایی آن خواهد بود.

در مینی کوپر کلابمن از پیشرانه چهار سیلندر با توان ۱۳۴ اسب‌بخار استفاده شده و در صورت پرداخت پول بیشتر، می‌توان از نسخه ۱۸۹ اسب‌بخاری آن بهره برد. علاوه‌براین، بسیاری از تزئینات و امکانات داخلی مینی کوپر کلابمن سفارشی بوده و خریداران توان انتخاب رنگ و تم‌های تزئیناتی مختلف را دارند.

 

8


Buick Regal TourX – بیوک رگال تورکس

فضای کابین بیوک رگال تورکس ۳۳ فوت مکعب بوده و وقتی صندلی‌های عقب را در بیوک رگال تورکس بخوابانید؛ فضای کابین این خودرو تقریبا ۲ برابر خواهد شد. در تورکس از پیشرانه ۴ سیلندر با توان ۲۵۰ اسب‌بخار استفاده شده و قدرت موتور به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

برخی از خریدارن از تورکس ناراضی بوده و کیفیت داشبورد آن را زیر سوال برده‌اند. اما باید توجه داشت که تورکس محصولی ارزان قیمت بوده و برای پاسخ به نیاز‌های حداقلی مشتریان آمریکایی ساخته شده است.

 

7


Subaru Outback – سوبارو اوتبک

سوبارو اوتبک از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با توان ۲۵۶ اسب‌بخار استفاده کرده و قدرت زیادی دارد. این محصول ژاپنی بهترین امتیاز‌های ایمنی را گرفته و حقیقتا می‌توان آن را محصولی خانوادگی دانست. اوتبک برای عبور از جاده‌های سنگی، شنی، ماسه‌ای و گلی هیچ مشکلی نداشته و مصرف سوخت بسیار پایین و قابل توجهی دارد.

 

6


BMW ۳-Series Wagon – بی‌ام‌و سری ۳ واگن

کمپانی بی‌ام‌و تاریخ طول‌ودرازی داشته و همواره مشغول ساخت خودرو‌های لوکس و با کیفیت برای مشتریان همیشگی خود بوده است؛ بنابراین باید گفت که بی‌ام‌و سری ۳ واگن هیچ تفاوتی نسبت به سایر محصولات بی‌ام‌و نداشته و از نظر زیبایی و امکانات، مسیر تاریخی آلمانی‌ها را پیموده است.

سری ۳ واگن از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر با توان ۲۴۸ اسب‌بخار برخوردار بوده و قدرت آن توسط گیربکسی ۸ سرعته و اتوماتیک به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود؛ بنابراین اگر شما به دنبال اصالت، قدرت و فضای ذخیره‌سازی بیشتری هستید؛ حتما باید به بی‌ام‌و سری ۳ توجه کنید.

 

5


Jaguar XF Sportbrake – جگوار ایکس‌اف اسپرت بریک

جگوار ایکس‌اف اسپرت بریک خودرویی سریع، جذاب و در عین حال اسپرت و خانوادگی است. این خودرو در بین محصولات کمپانی جگوار از شهرتی جهانی برخوردار است.

در ایکس‌اف اسپرت بریک از پیشرانه V۶ با توان ۳۸۰ اسب‌بخار استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن هم حدود ۵ ثانیه است. همه افراد توان کنترل کامل جگوار ایکس‌اف را داشته و به راحتی می‌توان با استفاده از آن حدود ۹ چمدان بزرگ را حمل کرد.

 

4


Porsche Panamera Sport Turismo – پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

یکی از محصولات لوکس و سریع کمپانی پورشه در لیست ما حضور دارد. این محصول، پورشه پانامرا اسپرت توریسمو نام داشته و چیزی از جگوار ایکس‌اف اسپرت بریک کم ندارد. پانامرا اسپرت توریسمو با پیشرانه‌های مختلف و در نسخه‌هایی گوناگون عرضه می‌شود. پانامرا اسپرت توریسو، کابینی جادار و بسیار بزرگ داشته و یک وسیله نقلیه مناسب برای خانواده‌ها است.

 

3


Audi A۴ Allroad Quattro – آئودی‌ای ۴ آلرود کواترو

آئودی برخلاف سایر خودروسازان لوکس، با ساخت‌ای ۴ آلرود کواترو ثابت کرد که تمرکز خود را برروی عملکرد محصولات خود قرار داده و کمتر درگیر تزئینات آنچنانی و امکانات عجیب و غریب می‌شود؛ بنابراین در آلرود کواترو از پیشرانه‌ای با توان ۲۴۸ اسب‌بخار و گیربکسی بسیار قدرتمند و سریع استفاده شده و نیروی تولیدی به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. ظاهر بیرونی و داخلی‌ای ۴ بسیار خوب و زیبا طراحی شده و در داخل آن فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد. آئودی آلرو کواترو برای سواری نرم و لذت‌بخش، انتخابی ایده‌آل است.

 

2


Volvo V۹۰ Cross Country – ولوو وی ۹۰ کراس کانتری

ولوو وی ۹۰ کراس کانتری وسیله‌ای مناسب برای رفتن به سفر‌های طول‌ودراز است. در وی ۹۰ کراس کانتری، ارتفاع خودرو نسبت به زمین حدود ۸ اینچ افزایش داشته و قدرت پیشرانه به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. وی ۹۰ کراس کانتری در دو نسخه متفاوت عرضه شده و هر دو نسخه از پیشرانه‌های ۴ سیلندر استفاده می‌کنند. ولی توان آن‌ها ۲۵۰ و ۳۱۶ اسب‌بخار بوده و دلیل افزایش توان نسخه دوم را باید افزودن یک سوپرشارژر قدرتمند دانست. وی ۹۰ کراس کانتری از نظر ایمنی شرایط بسیار خوبی داشته و با رانندگی نیمه مستقل به شما کمک خواهد کرد.

 

1


Mercedes-Benz E-class Wagon – مرسدس بنز ئی کلاس واگن


آخرین خودروی لیست ما، مرسدس‌بنز ئی کلاس واگن است. مرسدس‌بنز برای سفری خانوادگی و لوکس، دست به کار شده و ئی کلاس واگن را عرضه کرده است. این خودرو نظر بسیاری از متخصصان مربوطه را جلب کرده و به شدت با استقبال آن‌ها مواجه شده است. در ئی کلاس واگن شما از پیشرانه‌ای قدرتمند برخوردار شده و به لطف سیستم تعلیق بی‌نظیره مرسدس، به راحتی در جاده‌های گوناگون رانندگی می‌کنید.

 

 

در انتها شما با ۱۰ خودروی واگن برتر جهان در سال ۲۰۱۹ آشنا شدید

منبع: hotcars


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

آشنایی با انواع کلاس خودرو

کلاس‌بندی خودروها بر اساس معیارها و پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد که بر اساس کاربردهای متفاوت از خودروها تعریف شده‌اند. اما این کلاس‌بندی‌ها هیچگاه دقیق نبوده و قیاس‌ها گاه نسبی و گاه در تناقض می‌باشد. خودروها بر اساس استانداردها و تعاریف مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که از سوی موسسات، آژانس‌ها و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی معتبر ارائه معرفی می‌شوند.


در حال حاضر خودروهای تولید انبوه شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا با توجه به ابعاد و اندازه و همچنین وزن، در ۹ دسته مختلف (Segment A – B – C – D – E – F – G – H – I – J) و ۱۶ زیر مجموعه متفاوت تولید می‌گردند. این کلاس‌ها بر اساس اندازه و نوع کاربری عبارتند از:

  • خودروهای فوق کوچک شهری (City Cars)
  • خودروهای کوچک (Super mini)
  • خودروهای هاچ بک (Hatchback)
  • خودروهای چند منظوره سایز کوچک (Small MPV)
  • خودروهای چند منظوره سایز بزرگ (Large MPV)
  • خودروهای سدان یا سالون (Sedan & Saloon)
  • خودروهای استیشن (Estate & Station Wagon)
  • خودروهای کوپه (Coupes)
  • خودروهای کراس اوور (Crossover)
  • خودروهای شاسی بلند (SUV)
  • خودروهای دو دیفرانسیل (Off Roader & 4×۴)
  • خودروهای بدون سقف (Cabriolet)
  • خودروهای جی تی (Grand Tourer & Grand Tourismo)
  • خودروهای وانت بار (Pick up Truck)
  • ابرخودروها (Super cars)
  • خودروهای با کاربری خاص (Special Purpose Vehicle)

در ادامه قصد داریم مهم‌ترین این کلاس ها را معرفی کنیم، با بهرام خودرو همراه باشید.

  • کلاس A (خودروهای کوچک)

این کلاس خودرو همانطور که از نامش هم پیداست به خودروهایی با اندازه کوچک اطلاق می‌شود که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • حجم موتور پایین درحدود هزار سی سی
  • بدنه کوچک و جمع جور و طراحی ظریف (طول این خودروها معمولا کمتر از 3.6 متر است)
  • مصرف سوخت پایین نسبت به سایر کلاس ها
  • تعداد سیلندرهای کمتر نسبت به سایر خودروها
  • طراحی به صورت 3 درب هاچ بک یا گاهاً 5 درب هاچ بک

خودوهای کلاس A تنها برای فضاهای درون شهری مناسب هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای دوو ماتیز و MVM 110 اشاره کرد.

 

  •  کلاس B (خودروهای شهری)

خودروهای شهری از جمله خودرو های کوچکی هستند که برای عبور و مرور داخل شهر مناسب هستند. این خودروها نسبت به خودروهای کلاس A از لحاظ سرعت و امنیت بهتر بوده و از لحاظ محافظت از سرنشینان امن‌تر است. مصرف سوخت این خودروها نسبت به خودروهای مینی بیشتر می باشد. خودروهای این کلاس معمولا هاچ بک بوده و قابلیت تردد در خارج از شهر را نیز دارند. از ویژگی های این نوع خودرو می‌توان به طراحی 3 درب یا 5 درب آنها اشاره داشت. همچنین حجم موتور این خودروها معمولا بین 1000 تا 1500 سی‌سی می‌باشد. از جمله خودروهای کلاس شهری می توان از پژو 206 نام برد.

  •  کلاس C (خودروهای خانوادگی کوچک)

خودروهای این کلاس از فضای کافی برای نشستن 5 سرنشین برخوردار بوده و صندوق عقب بزرگی نیز دارند. مصرف سوخت این نوع خودروها از دو کلاس قبلی بیشتر بوده و حجم موتور بالاتری دارند. هوندا سیویک و تویوتا کرولا از جمله معروف ترین خودروهای کلاس C می باشند.

  •  کلاس D (خودروهای خانوادگی بزرگ)

خودروهای این کلاس اندازه‌ی متوسطی دارند و از برخی تجهیزات پایه خودروهای لوکس بهره مند هستند. امکانات و قدرت موتور این خودروها نسب به سه کلاس قبلی بهتر بوده و مصرف سوخت آنها بیشتر است. از معروف ترین خودروهای کلاسD می توان به Chevrolet Malibu، پژو 508، مزدا 6، تویوتا کمری، Audi A4 و Lexus IS اشاره داشت.

 کلاس E (خودروهای لوکس متوسط)

این کلاس به نام سدان های Executive نیز شهرت دارند و فضای داخلی بزرگی دارند. خودروهای کلاس E از بدنه و ابعاد بزرگتری نسبت به خودروهای کلاس برخوردارند و عملکرد بهتری نیز نسبت به این مدل دارند. مصرف سوخت این کلاس نسبت به کلاس قبلی بیشتر بوده و تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتری نیز دارند. از جمله خودروهای معروف این کلاس باید به بی ام دبیلیو سری 5، Audi A6 ،Jaguar XF و مرسدس بنز کلاس E اشاره کرد.

 کلاس F (خودروهای لوکس)

خودروهای این کلاس بهترین کیفیت فضای‌داخلی، طراحی و امکانات را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و به معنای واقعی کلمه، خودروهایی لوکس و مجلل هستند. قدرت موتور بالا و فضای بزرگ از جمله ویژگی های این کلاس خودرو است. همچنین قطعات استفاده شده در تولید این نوع خودروها نیز بالاترین کیفیت را دارند. خودروهایی نظیر لکسوس LS و Rolls Royce Phantom در این کلاس قرار می گیرند.

  • کلاس M (خودروهای حمل)

خودروهای این کلاس به طور کلی بر حمل محموله و همچنین افراد در تعداد بالا متمرکز هستند. انواع ون های موجود در بازار را می توان در کلاس M قرار داد. تویوتا آلفارد و هیوندای استارکس از خودروهای معروف در این کلاس محسوب می شوند.

  •  کلاس S

کوپه های دو درب، رودسترها، خودروهای اسپرت، گرند تور و کروک ها در این کلاس خودرو قرار می‌گیرند. این خودروها با تاکید بر تجربه بی نظیر رانندگی به راننده و مسافر تولید می شوند و معمولا ظرفیت آنها دو نفره است. مزدا MX-5 و تویوتا 86 از جمله خودروهای موجود در این کلاس می باشند. همچنین بسیاری از خودروهای گران قیمت پورشه نیز در کلاس S قرار می گیرند.

  • کلاس J

اگر به دنبال خرید یک خودروی همه فن حریف هستید، پیشنهاد ما خرید یک خودرو از کلاس J می باشد. انواع خودروهای CUV ،SUV و همچنین کراس اوورها در این کلاس قرار می گیرند. این خودروها تقریبا می توانند در هر نوع جاده و مکانی استفاده شوند و ظرفیت سرنشین آنها نیز بالاست. از جمله ویژگی های مهم این خودروها می توان به ارتفاع بلند آنها و همچنین سیستم تعلیق ارتقا یافته اشاره کرد. تویوتا لندکروزر، کیا سورنتو و Mazda CX-5 از جمله خودروهای این کلاس می باشند.

  •  پیکاپ

در کلاس بندی اروپایی خودروها نامی از خودروهای پیکاپ در فهرست اصلی دیده نمی شود. نام این خودروها با نام کلاسشان یکی بوده و شامل خودروهایی Heavy Duty (پرکار) می شوند. یکی از کاربردهای رایج پیکاپ ها استفاده از آنها در مزارع است.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. اگر درباره کلاس های مختلف خودروها سوال و مسئله ای داشتید و یا قصد خرید خودرو با هر کلاسی دارید میتوانید با کارشناسان بهرام خودرو تماس بگیرید و از راهنمایی و مشاوره تخصصی ما به صورت رایگان استفاده کنید.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

آشنایی با مفهوم فیس لیفت در صنعت خودروسازی

با بهرام خودرو همراه باشید تا شما را با مفهوم فیس لیفت در صنعت خودروسازی آشنا کنیم

فِیس‌لیفت (به انگلیسی: Facelift) در صنعت خودروسازی، به بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو به منظور رفع ایراد، به روز آوری یا زیباتر کردن چهره آن نسبت به حالت اولیه اش اطلاق می‌شود. این تغییرات می‌تواند بسیار کوچک و جزئی یا بسیار بزرگ و کلی باشد.


یکی از مهم ترین موضوعات در مورد خودروها ظاهر آنهاست. تمامی خودروسازان جهان سعی می کنند تا خودروهایی با ظاهری شکیل و جذاب تولید نمایند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایند. اما گاهاً پیش می آید که خودروهای یک کمپانی پس از ارائه به بازار با استقبال خوبی مواجه نمی شود که یکی از دلایل اصلی این موضوع همان ظاهر خودرو می باشد. بنابراین ممکن است شرکت سازنده تصمیم بگیرد که ظاهر خودروی تولیدی خود را تغییر داده و آن را زیباتر کند یا تنوع بیشتری برای نمای بیرونی آن در نظر بگیرد، در چنین شرایطی است که موضوع فیس لیفت خودرو پیش می آید. در ادامه قصد داریم تا این اصطلاح در صنعت خودرو سازی را مورد بررسی قرار دهیم.

فیس لیفت (Facelift) در لغت به معنای تغییر در ظاهر با هدف ایجاد جذابیت بیشتر می باشد. در صنعت خودروسازی نیز منظور همان ارتقای ظاهر خودرو است که  روی بدنه و بعضاً ادوات داخل خودرو انجام می گیرد. در سالیان اخیر فیس لیفت خودروها بسیار رواج پیدا کرده است چراکه کمپانی های سازنده، با ایجاد تغییرات و تزئینات جدید در خودروهای قبلی، می توانند خودروی به ظاهر جدیدی را به بازار ارائه کنند. فیس لیفت در خودروها اکثراً در قسمت های جلویی مانند چراغها، جلو پنجره، سپر اتفاق می افتد با این حال تغییرات در بدنه و کناره های خودرو نیز رایج بوده و می تواند زیبایی را برای یک خودرو به ارمغان بیاورد.

فیس لیفت خودرو چه زمانی انجام می شود؟

در صنعت خودروسازی مدرن، کمپانی ها بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آنها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه می کنند. معمولا اولین به روزرسانی های ظاهری یک خودرو 2 سال پس از عرضه آنها به بازار انجام می شود. این به روزرسانی ها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغ های خودرو، سپر و چرخ ها می شود. به طور معمول مدل های مختلف یک خودورو به مدت حدودا 10 سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار می شود و پس از آن تولید خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد. فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد اما می تواند علاقه استفاده کنندگان به مدل های تولید شده قدیمی را حفظ کرده و حتی باعث افزایش فروش آن ها شود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا تعدادی از خودروهایی که فیس لیفت موفق و جذابی را تجربه کرده اند معرفی کنیم:

  • Jaguar XF


اولین خودرو Jaguar XF است که قبل از فیس لیفت نیز ظاهر چندان بدی نداشت اما تغییراتی که بعد از فیس لیفت این خودرو اتفاق افتاد باعث شد از لحاظ ظاهری تا حد زیادی بهبود پیدا کند. اصلی ترین تغییر این خودرو بعد از فیل لیفت را می توان به چراغ های جلوی آن نسبت داد که طراحی باریک تر و مدرن تری نسبت به مدل قبلی دارد. این طراحی تا حد زیادی به کانسپت C-XF نزدیک می باشد.

  • Peugeot 306


پژو 306 نیز مانند جگوار XF قبل از فیس لیفت خودروی جذاب و زیبایی به شمار می رفت اما چراغ های جلو و همچنین شیشه های پنجره آن تقریبا قدیمی بود. مدل فیس لیفت این خودرو بیشتر از پژو 406 الهام گرفته و سپر و چراغ و شیشه های جلویی آن تغییر پیدا کرده است. به روزرسانی سوم این خودرو جزئی تر بود و در نهایت منجر به تولید مدل های اسپورت تر نظیر Turbo XSI شد.

  • Mazda MX-5 2.5

سومین خودرویی که به معرفی آن خواهیم پرداخت مزدا MX-5 2.5 است. در مدل فیس لیفت شده این خودرو شاهد سپر جلو و چراغ های جدید و همچنین تغییراتی در چرخ ها هستیم. ضمن اینکه تغییرات جزئی در داخل کابین ماشین به وجود آمده است.

  • BMW E46 3-series




یکی از بهترین نمونه های فیس لیفت کمپانی BMW مربوط به سری 3 E46 می باشد. در این فیس لیفت چراغ های براق تر و بزرگ تر و همچنین شیشه های پنجره باشکوه تری به خودرو اضافه شدند. مدل قبلی این خودرو کاملا از مد افتاده و قدیمی به نظر می رسید اما مدل فیس لیفت شده آن بسیار جذاب و زیبا می باشد.

  • 2017 Nissan GT-R



آخرین خودروی فیس لیفت شده ای که به آن خواهیم پرداخت نیسان GT-R است که در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد و چهره نهایی آن چندان قابل توجه نبود. اما تغییرات فیس لیفت این خودرو بسیار ظریف و موثر بود. در دو سوی سپر خودرو ورودی های هوا در نظر گرفته شده و همچنین جلو پنجره جدید نیز به زیبایی آن افزوده است.

در انتها امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

آشنایی با انواع خودروی هیبریدی

با بهرام خودرو همراه باشید تا شما را با انواع خودروی هیبریدی آشنا کنیم

احتمالا شما هم مطالبی درباره خودروی هیبریدی یا Hybrid Electric Vehicle شنیده اید، اتومبیل هایی که به دلیل مزایای شاخصی همچون مصرف سوخت پایین و تولید حداقل آلاینده ها توانسته اند به جایگاه مطلوبی برسند. با توجه به محبوبیت زیاد چنین خودرو هایی، برآن شدیم تا در این مقاله مطرح ترین انواع خودرو های هیبریدی را مورد بررسی قرار دهیم.

خودروی هیبریدی به زبان ساده!

خودروی هیبریدی (HEV) به اتومبیلی گفته می شود که نیروی خود را تنها از یک موتور دریافت نمی کند، این نوع خودرو ها علاوه بر این که از انرژی سوخت هایی همچون بنزین استفاده می کنند، انرژی الکتریکی تأمین شده توسط باتری ها را نیز به کار می گیرند تا در نبود یا محدود بودن هر یک از آنها کارایی خودرو حفظ شود.

اتفاق نظری بر روی این که دقیقا خودروی هیبریدی چند نوع را شامل می شود وجود ندارد اما در کلی ترین حالت ممکن خودروهای هیبریدی را می توان در 6 گروه تقسیم بندی کرد:

  • خودروی هیبریدی سری (Series Hybrid)

این نوع خودروی هیبریدی را به عنوان ساده ترین نمونه موجود معرفی می کنند، برخلاف دیگر هیبرید ها در این نمونه نقش موتور احتراقی جهت هدایت خودرو بسیار کمرنگ است. موتور بنزینی در خودرو های هیبرید سری مستقیماً با یک ژنرانور در ارتباط است و بیشتر به عنوان یک مولد برق ایفای نقش می کند. در چنین هیبرید هایی، خودرو بدون دخالت سوخت حرکت می کند، به عبارتی با یک خودروی کاملا الکتریکی روبرو هستیم همین عامل سبب شده خودرو برقی نام دیگر این نوع خودروهای هیبریدی باشد. از آنجا که نمی توان انرژی الکتریکی را همچون انرژی های شیمیایی در حجم های زیاد ذخیره سازی کرد، برد این نوع هیبریدهاکم است و برای طی کردن مسافت های طولانی اصلاً ایده آل نیستند، حتی افزایش تعداد باتری ها نیز به دلیل محدودیت های موجود همچون هزینه و سنگین شدن وزن خودرو نتوانسته مشکل گشا باشد. شاید کاهش آلاینده ها را بتوان مهمترین ویژگی خودروی هیبریدی سری دانست.

  • خودروی هیبریدی موازی (Parallel Hybrid)

خودروهای Honda Insight و Volvo XC90 دو نمونه از محبوب ترین هیبریدهای موازی هستند. در این نوع خودروی هیبریدی اگرچه امکان استفاده از موتور الکتریکی به تنهایی وجود ندارد (مگر در مسافت هایی بسیار کوتاه) اما پشتیبانی موتور بنزینی در طول مسیر بر عهده موتور الکتریکی است. به واقع هنگامی که خودرو شتاب می گیرد این موتور الکتریکی است که انرژی اضافی را تولید می کند، به همین خاطر است که نام موازی بر چنین هیبرید هایی گذاشته اند یعنی هر دو موتور به موازات هم در به حرکت در آوردن خودرو تلاش می کنند و با قدرت بیشتری خودرو را به جلو می رانند.

شاید یکی از مطالبی که در دوران تحصیل بار ها به ما یاد دادند و هیچگاه از خاطرمان نرفت این است که انرژی نه تولید می شود و نه از بین می رود بلکه مدام در حال تغییر حالت است. به هنگام استفاده از یک خودرو بنزینی ساده در مواقعی که راننده پا بر روی ترمز می گذارد تمام انرژی جنبشی ماشین به یکباره محو می شود و در حقیقت به صورت گرما به هدر می رود. در ماشین های هیبریدی موازی زمانی که اتفاق مشابه رخ می دهد بخشی از این انرژی توسط موتور الکتریکی در باتری ذخیره می شود تا امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد این دقیقا همان دلیلی است که سبب می شود خودرو های هیبریدی در شهر ها و مناطقی که راننده بارها ترمز می گیرد به نسبت بزرگراه های بی انتها عملکرد بهتری از خود نشان دهند، در واقع هر چراغ قرمز فرصتی است برای شارژ باتری. برای استفاده حداکثری از این انرژی، لازم است که راننده به آرامی و در فواصل مشخص ترمز بگیرد. اما فشردن محکم و ناگهانی پدال ترمز منجر به فعال شدن سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و اتلاف تمام انرژی ای می شود که می توانست ذخیره گردد.

از مزایای خودروهای هیبریدی موازی در مقایسه با نمونه های سری، می توان به باتری های کوچکی اشاره کرد که ظرف مدت کوتاهی شارژ می شوند. به طور کلی هیبردهای موازی محبوب تر و پرفروش تر از هیبریدهای سری هستند اما وابستگی زیاد آنها به موتور های احتراقی یکی از معایب چنین خودرو هایی است.

  • خودروی هیبریدی ترکیبی یا مختلط (Series-Parallel Hybrid)

همان گونه که از نامشان بر می آید این نوع خودرو ها از کنار هم قرار گرفتن تکنولوژی هیبرید موازی و سری ایجاد شده اند. در خودروی هیبرید ترکیبی سعی شده با حفظ مزایای هیبرید سری و موازی معایبی که در هر مورد به صورت جداگانه به چشم می خورد حذف شوند. در خودروی هیبرید ترکیبی، موتور بنزینی تنها زمانی فعال می شود که انرژی بیشتری مورد نیاز است مانند زمانی که خودرو سرعت می گیرد یا به هنگام بالا رفتن از یک تپه، ولی در سرعت های پایین این تنها موتور الکتریکی است که خودرو را به حرکت در می آورد. با هر توقفی، موتور بنزینی به صورت اتوماتیک خاموش و موتور الکتریکی شروع به کار می کند تا بدین سان بتوان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد، با فشردن مجدد پدال گاز، موتور بنزینی بار دیگر کنترل خودرو را به دست می گیرد. این نوع از خودروهای هیبریدی با این که توانستند برخی از معایب را حذف کنند اما کماکان دچار مشکلند. هزینه گزاف در کنار پیچیدگی های زیاد از بارزترین مشکل چنین هیبرید هایی است.

 

  • خودروی هیبریدی ملایم (Mild Hybrid)

هیبرید های ملایم عملکردی مشابه هیبرید های موازی دارند، به این معنا که موتور الکتریکی به تنهایی قابل استفاده نیست مگر این که به موازات موتور احتراقی به کار گرفته شود. با توجه به نقش اندک موتور الکتریکی در حرکت خودرو، نیازی به استفاده از باتری های قوی با قابلیت ذخیره سازی مقدار زیاد انرژی وجود ندارد بنابراین از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است و از دیگر خودروهای هیبریدی ارزان تر می باشد.

  • خودروی هیبریدی فول یا تمام هیبرید (Full Hybrid)

در خودرو های تمام هیبریدی امکان استفاده همزمان از موتور برقی و احتراقی وجود دارد ضمن این که راننده می تواند برحسب نیاز تنها یکی را برگزیند. آنچه این نوع خودروی هیبریدی را از نوع ملایم متمایز می سازد این است که خودرو می تواند تنها با تکیه بر موتور الکتریکی حرکت کند اما قبل از آن باید یکسری بررسی هایی انجام شود مثلا باتری ها باید کاملا شارژ باشند، موتور های الکتریکی قادرند خودرو را تنها برای مسافت های کوتاهی (چیزی حدود 30 کیلومتر) هدایت کنند و نهایتا این موتور های بنزینی هستند که بخش عمده کار را انجام می دهند. در خودرو های تمام هیبریدی نیز همچون نوع موازی و ملایم این انرژی ترمز است که باتری را شارژ می کند.

تویوتا پریوس (Toyota Prius) را می توان از محبوب ترین نمونه های خودروی تمام هیبریدی دانست که به عنوان یک خودرو پاک (حداقل آلاینده) شناخته می شود.

  • خودروی هیبردی شارژی (Plug-in Hybrid)

همانند مواردی که در بالا ذکر شد، خودرو هایی هیبریدی پلاگین یا شارژی نیز به عنوان یک هیبرید از ترکیب دو موتور بنزینی و الکتریکی حاصل شده اند. خودرو های هیبرید شارژی از باتری های بزرگ تر با قدرت بیشتری بهره میبرند به طوری که تنها در صورتی موتور بنزینی شروع به کار می کند که باتری ها کاملاً تخلیه شده باشند. این خودرو ها با اتصال به پریز های برق در ایستگاه های شهری هم می توانند مجددا شارژ شوند (مزیتی که در هیبریدهای ملایم و تمام هیبرید جای خالیشان کاملا احساس می شود). برای فردی که روزانه مسافت های کوتاهی را طی می کند امکان استفاده از خودروی هیبریدی شارژی حتی بیش از یک ماه بدون این که اصلاً نیازی به سوخت داشته باشد نیز میسر است چرا که هیبریدهای پلاگین به کمک موتور الکتریکی قادرند چیزی حدود سی تا پنجاه کیلومتر را طی کنند.

به عنوان جمع بندی، می توان گفت خودرو های هیبریدی مدام در حال بهتر شدن هستند و هر نمونه ای که روی کار می آید مدت ها بعد جای خود را به نمونه ای جدیدتر با قابلیت های بیشتر می دهد، چنین خودرو هایی در کاهش آلودگی ها سهم زیادی دارند و انتظار می رود در آینده ای نزدیک بتوانند بدون محدودیت در هر مسافت و هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرند.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. اگر درباره خودروهای هیبریدی سوال و مسئله ای داشتید و یا قصد خرید خودروی هیبریدی دارید میتوانید با کارشناسان بهرام خودرو تماس بگیرید و از راهنمایی و مشاوره تخصصی ما به صورت رایگان استفاده کنید.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم استارت بدون کلید (keyless start) چیست؟

با بهرام خودرو همراه باشید تا شما را با سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start) آشنا کنیم

این روزها شاهد فراگیر شدن سیستم هایی هستیم که نقش کلید خودرو را بسیار کمرنگ می کنند، سیستم هایی که در غیاب سوئیچ به شما این امکان را می دهند تا درب های خودرو را باز کنید و موتور را استارت بزنید.

سیستم کی لس (Keyless Entry) در کنترل درب خودرو، استارت موتور، شیشه ها، درب صندوف عقب و قسمت هایی که در امنیت خودرو دخیلند نقش مهمی ایفا می کند و در گروه تکنولوژی های امنیتی خودرو جای می گیرد. با وجود کی لس دیگر نیازی نیست برای باز کردن درب خودرو، کلید به همراه داشته باشید حتی موتور را هم می شود بدون کلید استارت زد. جایگزین سوئیچ در سیستم های کی لس یک ریموت کنترلی است.

سیستم کی لس استارتر در سال 1982 برای اولین بار در خودروهای فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند. یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که که امکان قفل یا باز کردن در های خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید، فراهم می کند.

سیستم کی لس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، یک سری امواج را با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر (دزدگیر) خودرو می فرستد. عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل در‌ها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند.

سیستم کی لس برای ورود بدون سوئیچ (Remote Keyless Entry)
آنچه تحت نام کی لس شناخته می شود دارای دو نوع است. نمونه اول که ورود بدون سوئیچ (RKE) نام دارد تنها به شما این امکان را می دهد که درب خودرو را باز و بسته کرده و آلارم ها را در مواقع اضطراری بشنوید.

برد این دستگاه ها اگرچه در سال های اولیه تنها به 25 متر می رسید اما امرزه بیش از 100 متر را پشتیبانی می کنند. برای باز کردن درب خودرو نیازی به فشردن کلید ها نیست، کافی است راننده درحالی که ریموت را در جیب دارد به خودرو نزدیک شود، در این حالت با رسیدن به یک متری خودرو درب راننده باز خواهد شد و با دور شدن از خودرو (بیش از دو متر) درب ها قفل می گردند. علاوه بر این با فشردن دکمه های تعبیه شده بر روی دستگیره ها نیز امکان باز و بسته کردن درب ها وجود دارد. به لطف مجهز شدن دستگیره ها به چراغ، با نزدیک شدن به خودرو اطراف دستگیره روشن می شود و آسان تر می توانید در مناطق تاریک دکمه مذکور را تشخیص دهید. اگر مایل نیستید درب ها به صورت خودکار باز شوند کافی است از طریق ریموت آنها را قفل نمایید با این کار درب خودرو تنها درصورتی باز خواهد شد که دکمه ریموت را فشار دهید. چه ریموت درون کیفتان باشد چه در دست یا جیب لباس، گیرنده های موجود، وجود ریموت را تشخیص داده و دستورات شما را اجرا می کنند. با وجود RKE، شب ها یا زمانی که دستتان پر باشد یا هنگام بارش برف و باراناز چرخاندن کلید خلاص خواهید شد!

دکمه آلارم (Panic) بر روی چنین ریموت هایی تعبیه شده است بنابراین زمانی که محل پارک خودرو را در شلوغی گم می کنید کافی است با فشار دادن این دکمه و شنیدن همزمان آژیر و مشاهده چراغ های فلاشر چشمک زن اتومبیلتان را پیدا کنید.


سیستم کی لس برای ورود بدون سوئیچ، ممکن است تنها قادر به باز کردن درب راننده باشد (Single-Door Remote) یا تمام درب های خودرو به اضافه باک بنزین (Multi-Door Remote) را باز کند. اگرچه نمونه دوم مفیدتر است با این حال نمونه اول ایمن تر شناخته می شود. RKE ممکن است استاندارد (Standard Model Keyless) باشد و تنها امکان باز و بسته کردن درب و پخش هشدار را در اختیارتان قرار دهد یا این که پیجر مدل بوده (Pager Model Keyless) و اطلاعاتی همچون ولتاژ باتری و دمای داخلی خودرو را نیز اطلاع رسانی نماید. برد کی لس ها متفاوت است، نمونه هایی با برد های بیشتر امکان کنترل خودرو را در فاصله هایی دورتر به شما می دهند اما تخلیه سریع تر باتری را به همراه خواهند داشت.

کی لس پسیو (Passive Keyless Entry)

keyless start
نمونه دوم کی لس ها که پسیو هستند (PKE) که با نام کلید هوشمند (Smart Key) هم شناخته می شوند و از آنجایی که بدون دخالت دست کارشان را انجام می دهند به کلید های هندزفری (Hands-Free Key) هم معروفند. وجود ترانسپوندرها (Transponder) بر روی ریموت، باتری را از این کی لس ها حذف کرده است. در این نوع کی لس ها ضمن این که امکان باز و بسته کردن درب های خودرو میسر است کنترل موتور نیز در اختیار شماست.

با نزدیک شدت به خودرو درب باز می شود، زمانی که درب باز شد و وارد خودرو شدید با یکبار فشردن کلید استارت برق ای سی سی  (ACC) یا همان برق تجهیزات جانبی همچون رادیو روشن می شود اگر بار دیگر دکمه استارت را فشار دهید در حالت روشن (ON) قرار می گیرد، و زمانی که برای بار سوم کلید استارت به همراه پدال ترمز را می گیرید موتور روشن می شود. شما می توانید از راه دور قبل از ورود به خودرو، استارت زده و موتور را روشن کنید تا گرم شود، این کار در روز های زمستان بسیار کاربردی است. مدتی پس از حرکت شاهد قفل شدن اتوماتیک درب ها خواهیم بود، ممکن است با طی مسافتی مشخص درب ها قفل شوند. با گرفتن اولین ترمز، زمانی که خودرو را خاموش می کنید قفل ها خودکار باز می شوند.

امنیت خودرو با این سیستم های کی لس خیلی بالاست، سارق بدون کلید نمی تواند در را باز کند، اگر دست به دامان روش های دیگر همچون شکستن شیشه شود باز هم نخواهد توانست خودرو را روشن کند. فرض می کنیم زمانی که شما برای لحظاتی خودروی خودتان را با موتور را روشن ترک کنید و سارق وارد اتومبیل شود، چنانچه تا 60 ثانیه ریموت خودرو، شناسایی نشود موتور خاموش خواهد شد علاوه بر این وارد شدن به زور حتما با صدای آژیر همراه خواهد و پیامکی در این زمینه در تلفن همراهتان دریافت خواهید کرد. حتی در ورژن های جدید، سیستم های کی لس از GPS پشتیبانی می کنند و  با سرقت خودرو امکان ردیابی وجود خواهد داشت.

در حالی که بیشتر کی لس هایی که از طرف کارخانه بر روی خودرو نصب می شوند (OEM) یکطرفه هستند (سیگنال تنها از ریموت به خودرو فرستاده می شود) اما نمونه هایی که توسط صاحبان خودرو قابل نصب می باشند (After Market) دوطرفه عمل می کنند، به این صورت که زمانی که ریموت را به قصد روشن کردن موتور فشار می دهید سیگنالی از خودرو دریافت می شود با این مضمون که خودرو با موفقیت روشن شد یا مثلا درب خودرو با موفقیت قفل گردید. هنگامی که در محل کار ناگهان به این فکر می افتید که آیا درب خودرو را قفل کرده بودید یا نه، با فشردن یک دکمه از ریموت کنترل این نوع کی لس ها وضعیت خودرو به شما نشان داده خواهد شد.

keyless start
کی لس های دارای حافظه (Remote Key Memory) از دیگر نمونه های جدید هستند که به راننده این امکان را می دهند تا اطلاعاتی مثل وضعیت صندلی، زاویه آینه، صدای رادیو و مواردی از این قبیل را همانگونه که می خواهد مشخص کرده و در حافظه ذخیره نماید. اگر فرد دیگری سوار بر خودرو شود و صندلی و آینه را تغییر دهد با ورود مجدد راننده به محض این که درب را باز می کند تمام موارد به حالت پیشفرض بر می گردند. از آنجا که کی لس ها دارای زاپاس هستند هر فردی که از خودرو استفاده می کند می تواند اطلاعات پیشفرضش را در حافظه ثبت کرده تا به هنگام سوار شدن، صندلی، آینه و دیگر موارد همانگونه که مدنظرش است تنظیم شوند.

کی لس ها راهی برای حذف سوئیج و ایده ای برای رسیدن به خودرو هایی ایمن تر هستند، سهولت استفاده و قابلیت نصب بر روی تمام خودرو ها مزید بر علت شده تا سیستم کی لس هر روز فراگیر تر شود.

با وجود مزیت ها و سهولت کار راننده با سیستم کیلس استارتراز معایب این سیستم می توان به هک شدن کد سوئیچ، تمام شدن باتری ریموت و هزینه ی بالای تعمیر آن اشاره کرد.

با این حال در چند سال اخیر خودروسازان برای افزایش ایمنی این سیستم از چندین روش مختلف استفاده کرده‌اند. مثلا در برخی از خودرو‌ها جدید از چند کد استفاده می شود به طوری که سوئیچ این خودرو‌ها به صورت میانگین هربار بین ۳ تا ۸ کد را برای سنسور ایموبلایزر خودروارسال می‌کند که همین امر باعث افزایش ایمنی این سیستم شده است.

همچنین استفاده از الگو‌های قطب نما نیز باعث افزایش ایمنی این سیستم می شود به صورتی که با نزدیک شدن به خودرو و تغییر زاویه سوئیچ کد دستوری ایموبلایزر تغییر کرده و کد‌های مختلفی ارسال می شود.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

هن تنگ ایکس 7؛ مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه درباره‌اش باید بدانید

عظیم‌خودرو، نماینده‌ی هن‌تنگ چین، کراس‌اور X7 را در ایران مونتاژ می‌کند. این خودرو برای رقابت با چری تیگو 7 و جک S7 و هاوال H6 آماده می‌شود.

شرکت هن‌تنگ اتو سال ۲۰۱۳ تأسیس شد. این شرکت به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه تک‌‌نیو (Tech-New Group) فعالیت می‌کند. شایان ذکر است گروه تک‌نیو مالک خودروسازی زوتی و دورسن (Dorcen) نیز محسوب می‌شود. هن‌تنگ از همان ابتدا، هزاران متخصص در رشته‌های مختلف استخدام کرد. بنا‌بر اظهارات رسمی بنیان‌گذاران این شرکت، مقدار اصلی سرمایه‌گذاری در دپارتمان‌های تحقیق و توسعه (R&D) انجام شد تا طراحی ظاهری و تجهیزات فنی محصولات هن‌تنگ، به استانداردهای جهانی، به‌ویژه خودروهای اروپایی نزدیک باشد. پیشرانه‌های توربوشارژ ساخت هن‌تنگ در انواع ۱، ۱.۲، ۱.۵، ۱.۸ و ۲ لیتر با همکاری گروه صنعتی ماهله آلمان (Mahle GmbH) تولید می‌شوند. گفتنی است ماهله در تولید تجهیزات فنی خودرو تقریبا یک‌صد سال سابقه‌ دارد و امروزه، با ۷۸،۰۰۰ نفر کارمند در ۱۷۰ نقطه‌ی جهان فعالیت می‌کند.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون، مدل‌های X5 و X7، تنها محصولات هن‌تنگ بوده‌اند که همراه پیشرانه‌های مختلف، ازجمله نمونه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید تولید شدند. از سال ۲۰۱۸، کراس‌اور X7 با تغییر چهره (تصویر بالا) روبه‌رو شد تا در قسمت جلوپنجره و چراغ‌ها به‌روزرسانی شود. در نمایشگاه خودروِ تهران ۱۳۹۷، مدل ۲۰۱۷ هن‌تنگ X7 در غرفه‌ی عظیم‌خودرو رونمایی شد که طبیعتا متفاوت از جدیدترین مدل در بازار چین بود. در وب‌سایت شرکت واردکننده نیز، عکس‌های مدل ۲۰۱۷ دیده می‌شود. به‌همین‌دلیل در ادامه‌ی مطلب، از تصاویر نسخه‌ی ۲۰۱۸ یا X7 هیبرید استفاده نشده است.

طراحی بدنه

نسخه‌ی وارداتی هن‌تنگ X7 الهام‌گرفته از کراس‌اورهای فولکس‌واگن در ترکیب با چراغ‌های اسپرت و تهاجمی است؛ اما مدل ۲۰۱۸ که فعلا در ایران حضور ندارد، بسیار شبیه هیوندای توسان به‌نظر می‌رسد.

در نمای روبه‌رو، جلوپنجره‌ی مرسوم در خودروهای فولکس‌واگن با نوارهای موازی کروم و کم‌عرض، به‌وضوح در هن‌تنگ X7 دیده می‌شود. لوگوی سرخ‌رنگ شرکت سازنده نسبتا زیباتر از دیگر شرکت‌های چینی است و از حروف انگلیسی استفاده نمی‌کند. دیگر نکته‌ی مثبت در نمای جلو، استفاده از چراغ‌های مدرن با کشیدگی به‌سمت ستون A است. در این بخش، لامپ هالوژن روشنایی اصلی خواهد بود و قطعه‌ای براق با حالتی شبیه به ابرو، بالاتر از دیگر اجزا دیده می‌شود. طرح نوار LED برای روشنایی روز، الهام‌گرفته از نمونه‌های مشابه در محصولات مدرن بی‌ام‌و است و همراه‌با ۲ نیم‌دایره، مدرن و فراتر از خودروهای اقتصادی ساخت چین جلوه می‌کند.

 

نمای صاف و تشکیل‌شده از خطوط موازی که سرتاسر جلوپنجره دیده می‌شود، برای سپر و جایگاه مِه‌شکن‌ها نیز استفاده شده است تا ساختاری هماهنگ برای هن‌تنگ X7 فراهم شود. این خودرو از نسل جدید مه‌شکن‌های LED استفاده می‌کند و برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای چینی، تأکیدی بر ادوات ارزان‌قیمت پلاستیک در سپر ندارد. زهوارهای کروم و قطعه‌ی نقره‌ای‌رنگ زیر سپر نیز، ویژگی‌های لوکس X7 را افزایش می‌دهند. این خودرو حجم‌دهی پیچیده‌ای در سپر و گِل‌گیرها ندارد؛ اما هماهنگ با چراغ‌های جلو و در راستای ستون A، خطوط جذابی دارد که شخصیت اسپرت X7 را تقویت می‌کند.

 

در نمای جانبی، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۸ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۳۵ میلی‌متر جلب‌توجه می‌کنند. نام شرکت سازنده با فونت قرمز روی کالیپرهای ترمز دیده می‌شود که البته برای خودرویی چینی عجیب به‌نظر می‌رسد. به‌لطف شیب ملایم سقف و ریل‌‍‌های باریک باربند، حس اسپرت و آیرودینامیک در هن‌تنگ X7 تقویت می‌شود. خطوط عمیق روی بدنه پرتعداد هستند. از چراغ عقب تا گِل‌گیر جلو در امتداد دستگیره‌ها، خطی عمیق وجود دارد. علاوه‌براین، روی گِل‌گیر عقب و نزدیک به رکاب‌ها خطوطی دیده می‌شوند که درمجموع، نمای جانبی X7 را تاحدودی شلوغ و ناهماهنگ نشان می‌دهند. قاب کروم برای پنجره‌ها، بال عقب، آنتن کوسه‌ای کوچک و آینه‌بغل راهنمادار، از دیگر ویژگی‌های نمای جانبی این کراس‌اور هستند.

در نمای پشت هن‌تنگ X7، سبک طراحی اسپرت و تهاجمی افزایش می‌یابد. خطوط تیز و زاویه‌دار چراغ عقب همراه‌با ترکیب رنگ قرمز و سفید جذاب به‌نظر می‌رسند. حجم‌دهی بدنه روی سپر عقب و درپوش صندوق هماهنگ با دیگر کراس‌اورهای امروزی است. مشابه نمای روبه‌رو، در عقب هم ادوات کروم و نقره‌ای‌رنگ بین چراغ‌ها و بخش میانی سپر دیده می‌شود. روی سپر عقب هن‌تنگ X7 علاوه‌بر چراغ‌‌های هشدار قرمز با طرح باریک، جایگاه ویژه‌‌ای برای اگزوزها وجود دارد که البته، جزئی از ساختار اگزوز نیست؛ اما به‌لطف نمای دوگانه و متقارن، زیبایی این کراس‌اور را افزایش می‌دهد.

 

بزرگ‌ترین محصول هن‌تنگ با ابعادی به‌طول ۴،۶۷۱ میلی‌متر و عرض ۱،۹۰۲ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱،۶۹۷ میلی‌متر عرضه می‌شود. همچنین، فاصله‌ی محورهای این خودرو ۲،۸۱۰ میلی‌متر است. ازنظر اندازه‌ی بدنه، هن‌تنگ X7 با نسل سوم هیوندای سانتافه که در بازار ایران حضور دارد، چندان متفاوت نیست.

 

طراحی داخلی

مشابه دیگر محصول شرکت سازنده با کد X5، کابین هن‌تنگ X7 هم الهام‌گرفته از خودرهای بی‌ام‌و به‌نظر می‌رسد. روی داشبورد و تودری و نزدیک دسته‌دنده، ادوات پلاستیک طرح چوب دیده می‌شوند که فراتر از محصولی ساخت چین و لوکس و چشم‌نواز هستند.

روی داشبورد پلاستیک سخت سیاه‌رنگ وجود دارد که البته بی‌کیفیت نیست و به‌لطف استفاده از طرح دوخت سفیدرنگ در حاشیه‌ها، جذاب به‌نظر می‌رسد. حالت مواج در بالاترین قسمت داشبورد، مکان مناسبی برای نمایشگر فراهم کرده که درعین زیبایی، اندکی دورازدسترس راننده است. کمی پایین‌تر، زهوار طرح چوب با ضخامت مناسب به‌چشم می‌خورد. خروجی مخصوص تهویه‌ی مطبوع حالتی چهارگوش و چشم‌نواز دارد و درضمن، در فضایی تیره با مواد پلاستیک شفاف (پیانویی) حمایت می‌شود. طراحان هن‌تنگ از ادوات نقره‌ای‌رنگ هم غافل نبوده‌اند و در زهوار میانی داشبورد، تنظیم‌کننده‌های خروجی تهویه‌ی مطبوع، داخل فرمان و قاب دسته‌دنده نیز قطعات زیبای طرح فلز استفاده کرده‌اند. مجموعه کلیدهای کنترل تهویه‌ی مطبوع و سیستم سرگرمی، با فاصله‌ی ناچیز و نزدیک به‌هم فضای میانی داشبورد را دراختیار دارند. دکمه‌ها پرتعداد هستند؛ اما گیج‌کننده به‌نظر نمی‌رسند و همراه‌با کلیدهای گردان کوچک چشم‌نواز عمل می‌کنند.

 

طرح دسته‌دنده‌ی هن‌تنگ X7 اوج مشابه‌سازی خودروساز چینی از محصولات بی‌ام‌و را نشان می‌دهد. البته، این موضوع برای خریدار ایرانی چندان اهمیتی ندارد و احتمالا به افزایش جذابیت برای عموم منجر خواهد شد. پیرامون دسته‌دنده کلید اختصاصی برای انتخاب حالت رانندگی اسپرت (پرشتاب) وجود دارد. دکمه‌ی ترمزدستی برقی و محفظه‌ی کوچک با درپوش کشویی و فضای اختیاری جالیوانی همراه دریچه‌ی طرح چوب، نزدیک دسته‌دنده هستند.

در نمونه‌ی وارداتی، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی وجود دارد. این قسمت کلیدهای معمول در خودروهای مدرن، ازجمله دکمه‌های کروزکنترل و مدیریت تماس تلفنی و سیستم صوتی را شامل می‌شود. پشت فرمان پنل‌های سیلندری وجود دارند که درمقایسه‌با دیگر خودروهای امروزی، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسند. البته، نباید فراموش کرد تصاویری از نسخه‌ی جدید هن‌تنگ X7 با پنل تمام‌دیجیتال پشت فرمان در وب‌سایت چینی وجود دارد. نمونه‌ی وارداتی از عقربه‌ها و نوشته‌های نارنجی‌رنگ در زمینه‌ی تیره استفاده می‌کند. درضمن، کامپیوتر سفر با نمایشگر تک‌رنگ بین سرعت‌سنج و نشان‌دهنده‌ی دور موتور دیده می‌شود.

نمای صندلی‌های جلو و عقب چشم‌نواز است؛ خصوصا در ردیف اول، حالتی اسپرت و فراتر از خودرویی چینی به‌چشم می‌خورد. نسخه‌های سفارشی از پوشش چرم در رنگ‌های سیاه و نارنجی استفاده می‌کنند که هر دو خطوط دوخت سفیدرنگ دارند. صندلی‌های جلو به‌خوبی بدن را حمایت می‌کنند و همراه‌با لبه‌های جانبی ارائه می‌شوند تا هنگام مانورهای ناگهانی یا پیچیدن‌های سریع، بدن سرنشینان ثابت نگه‌ داشته شود. هن‌تنگ X7 به‌لطف فاصله‌ی محورهای ۲،۸۱۰ میلی‌متر، اتاقی ایده‌آل برای سرنشینان فراهم می‌کند تا فضای کافی درمقابل زانوها و بالای سر کاربردی باشد. این خودرو برای ۵ سرنشین مناسب است و برخلاف بعضی کراس‌اورهای هم‌اندازه مثل هیوندای سانتافه، با ۳ ردیف صندلی عرضه نمی‌شود.

صندوق‌عقب هن‌تنگ X7 طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت واردکننده، ۳۴۴ لیتر است که برای خودرویی شاسی‌بلند ناکافی به‌نظر می‌رسد. این ظرفیت تقریبا برابر با فضای بار ۲۰۶ صندوقدار خواهد و در مقایسه‌ با سمند یا تندر۹۰ با صندوق‌عقب ۵۰۰ لیتری، حرفی برای گفتن ندارد. حتی سوزوکی گرند ویتارا هم ۴۰۰ لیتر فضای کاربردی پشت صندلی‌ها فراهم می‌کند. احتمالا شرکت واردکننده اطلاع نادرست در وب‌سایتش قرار داده؛ چراکه در منابع روسی، عدد ۴۱۴ لیتر برای صندوق‌عقب هن‌تنگ X7 ذکر شده است.

 

پیشرانه و آمار فنی

هن‌تنگ X7 با ۲ نوع قوای محرک در بازار چین عرضه می‌شود. مدل قوی‌تر به ایران آمده است؛ اما احتمال واردات نسخه‌ی ضعیف‌تر با قیمت ارزان‌تر وجود دارد.

مدل پایه در چین به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۴ اسب‌بخار در ۵،۵۰۰ دوربردقیقه و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر از ۲،۰۰۰ تا ۴،۰۰۰ دوربردقیقه مجهز است. این تجهیزات مشابه نمونه‌ی استفاده‌شده در برادر کوچک‌تر هن‌تنگ X7، یعنی مدل X5 خواهد بود؛ با این تفاوت که روی خودرویی با وزن خالص ۱،۶۰۰ کیلوگرم نصب شده است. آمار دقیقی از سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت این خودرو موجود نیست؛ اما می‌توان زمانی درحدود ۱۵ ثانیه را تخمین زد. میانگین مصرف سوخت X7 با پیشرانه ۱.۵ لیتری، ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعتش ۱۸۰ کیلومتربرساعت اعلام شده است. این مدل با جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی تولید می‌شود.

نسخه‌ی اصلی هن‌تنگ X7 با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود. این خودرو قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار ۵۵۰۰ دوربردقیقه و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از ۲،۴۰۰ تا ۴،۰۰۰ دور‌بردقیقه تولید می‌کند. نسخه‌ی وارداتی به گیربکس اتوماتیک مجهز است و در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت برای X7 اتوماتیک با پیشرانه‌ی ۲ لیتری، ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعتش ۱۹۰ کیلومتربرساعت است. ۲ مدل از این خودرو با جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی و ۶ سرعته‌ی اتوماتیک عرضه می‌شود که هر دو بنابر اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت سازنده، وزن خالصشان درحدود ۲،۰۰۰ کیلوگرم است. در وب‌سایت شرکت واردکننده ایرانی، وزن خالص هن‌تنگ X7 حدود ۱،۶۷۰ کیلوگرم ذکر شده که اشتباه به‌نظر می‌رسد.

تمامی نسخه‌های مختلف هن‌تنگ X7 استاندارد آلایندگی یورو ۵ و ترمزهای دیسکی خنک‌شونده در جلو و باک سوخت ۶۰ لیتری دارند. همچنین، از سیستم دودیفرانسیل و صرفا محرک جلو بی‌بهره‌اند.

 

امکانات رفاهی و ظاهری

شاسی‌بلند هن‌تنگ در ۲ نسخه در ایران عرضه می‌شود: یکی نسخه‌ی لاکچری که امکانات کمتر و قیمت ارزان‌تری دارد و دیگری نسخه‌ی آنر (Honor) که آپشن‌های بیشتر و قیمت گران‌تری دارد.

تمامی مدل‌های X7 به روشنایی روز LED، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، گرم‌کن شیشه‌‌ی عقب، برف‌پاک‌‌کن‌های ضدخش، آینه‌های جانبی مجهز به تنظیمات برقی و گرم‌کن داخلی، ریل باربند، سینی محافظ زیر موتور، اگزوزهای دوگانه و رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچ آلومینیومی با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۳۵ میلی‌متر مجهز هستند. در نسخه‌ی لاکچری، حسگر جلو و لامپ هالوژن برای روشنایی اصلی استفاده می‌شود؛ در‌حالی‌که مدل آنر علاوه‌بر امکانات مدل لاکچری، از لامپ زنون، حسگر جلو و عقب، حسگر باران، آینه‌های جمع‌شونده‌ی برقی و سیستم هوشمند کاهش شدت نور بهره می‌برد.

 

نمایشگر لمسی ۹ اینچ، قابلیت ارتباط بلوتوث بین گوشی و سیستم سرگرمی، دوربین پارک با خطوط راهنما، سیستم صوتی ۴ بلندگو، قطب‌نما و ارتفاع‌سنج، تهویه‌ی مطبوع تک‌حالت اتوماتیک با خروجی درِ عقب، پوشش چرم مصنوعی داشبورد، فرمان و صندلی، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و آینه‌ی میانی ضدتابش با تنظیم دستی، در فضای داخلی تمامی نسخه‌های هن‌تنگ X7 وجود دارد. علاوه‌بر این‌ها، نسخه‌ی آنر به صندلی‌‌های برقی در ردیف جلو، رکاب با نورپردازی اختصاصی، دید ۳۶۰ درجه در نمایشگر، سیستم صوتی ۶ بلندگو، سانروف پانورامیک، تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک دوگانه، بازکننده‌ی برقی درپوش صندوق و آینه‌ی میانی ضدتابش با تنظیم اتوماتیک مجهز است.

 

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

در وب‌سایت شرکت سازنده و نیز واردکننده‌ی ایرانی، اشاره‌ی مستقیم به استانداردهای ایمنی هن‌تنگ X7 دیده نمی‌شود. منابع خبری روسی که اطلاعات خودرهای چینی واردشده به این کشور را منتشر می‌کنند، به‌نقل از موسسه تست و ایمنی خودروهای کشور چین (C-NCAP)، چهار ستاره برای هن‌تنگ X7 درنظر گرفته‌اند؛ در حالی‌که مدل ارزان‌تر و کوچک‌تر، هن‌تنگ X5، پنج ستاره‌ی ایمنی دارد.

تنها تفاوت نسخه‌های لاکچری و آنر ازنظر ایمنی، به تعداد کیسه‌های هوا در کابین مربوط است. ۴ کیسه‌‌هوا برای سرنشینان جلو به‌صورت استاندارد وجود دارد و نسخه‌ی آنر به ۲ کیسه‌هوای پرده‌ای در فضای جانبی نیز مجهز خواهد بود. حسگر عقب، نشان‌دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها، جایگاه نصب صندلی کودک (Iso Fix)، ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیک نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری (ESC و ESP و DSC)، ترمز کمکی (BOS)، حفظ خودرو در سربالایی (HAC) و سرپایینی (HDC) در تمامی مدل‌های هن‌تنگ X5 دیده می‌شوند.

 خرید و مقایسه با رقبا

نسخه‌ی وارداتی هن‌تنگ X7 ازنظر امکانات داخلی فراتر از انتظار نیست؛ اما نیازهای معمول در خودرویی مدرن را پاسخ‌گو خواهد بود. نمایشگر لمسی ۹ اینچ، ناوبری ماهواره‌ای، سانروف پانورامیک، دید ۳۶۰ درجه، تهویه‌ی مطبوع دوگانه و صندلی‌های اسپرت زیبا همراه چرم مصنوعی، قوت‌های این خودرو در‌مقایسه‌با رقبای بازار ایران است. البته ازنظر آپشن‌های ایمنی، تفاوت چندانی بین هن‌تنگ X7 و خودروهای قدیمی‌تر مثل سوزوکی گرند ویتارا دیده می‌شود. امکانات مدرن، همچون حسگر نقطه‌ی کور و هشدار خروج از خط، فعلا در نسخه‌ی وارداتی این خودرو وجود ندارند.

هنوز آزمایش‌های جاده‌ای X7 در ایران انجام نشده؛ اما آمار فنی این مدل برای استفاده‌ی روزانه و مصارف خانوادگی مناسب به‌نظر می‌رسد. پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب‌بخار شتاب درخورتوجهی دارد و بهتر از چری تیگو 7 عمل می‌کند. بااین‌حال، تجربه نشان داده سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت کمتر از ۱۲ ثانیه برای رانندگان شاسی‌بلندها راضی‌کننده خواهد بود. علاوه‌براین، میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با‌توجه‌به نوع خودرو و اندازه‌ی بدنه پذیرفتنی است. شاید مهم‌ترین ضعف فنی هن‌تنگ X7 دربرابر سوزوکی گرند ویتارا و نمونه‌های دستِ‌دوم شاسی‌بلندهای کره‌ای، فقدان سیستم دودیفرانسیل و تجهیزات مناسب برای طبیعت‌گردی باشد.

ازنظر راحتی سرنشینان و فضای مناسب برای ۵ سرنشین، ایرادی به X7 وارد نیست. صندلی‌های اسپرت در ردیف جلو، راحت و از ارگونومی هماهنگ با بدن افراد معمولی برخوردارند. در ردیف دوم نیز، فضای بسیار خوبی بین سر تا سقف و پای سرنشینان تا صندلی‌های جلو وجود دارد. البته، راحتی صندلی‌های عقب به قیمت کوچک‌شدن صندوق بار فراهم شده و این خودرو برای حمل چمدان‌های بزرگ حین میزبانی از ۵ سرنشین، مناسب نخواهد بود.

درمجموع، نکات مثبت در X7 فراوان هستند. طراحی بیرونی شاسی‌بلند هن‌‌تنگ رضایت‌بخش است. نمای روبه‌رو به‌عنوان محصولی چینی در کلاس خودروهای اقتصادی، فراتر از معمول به‌نظر می‌رسد و عامه‌ی مردم را جذب می‌کند. اندازه‌ی بدنه نزدیک به هیوندای سانتافه و بزرگ‌تر از بسیاری کراس‌‌اورهای چینی وارداتی است. این خودرو در نمای داخلی هم، حذابیت‌های زیادی دارد و داشبورد تقلیدشده از محصولات بی‌ام‌و، حس خوبی به سرنشینان می‌دهد. هن‌تنگ X7 در‌مقایسه‌با کراس‌اورهای چینی وارداتی کم‌صداتر است.

برای خرید نمونه های صفر و کارکرده این محصول به صورت نقد و اقساط به صفحه فروش این محصول در بهرام خودرو مراجعه فرمایید

در انتها پیشنهاد میکنم تیزر رسمی هن تنگ Hanteng Х7 را مشاهده بفرمایید.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم نمایشگر مجازی

سیستم Head Up Display (HUD) برای ایجاد تمرکز بیشتر در حین رانندگی اطلاعات مورد نیاز راننده را به صورت افزوده بر روی شیشه جلوی راننده نمایش می‏دهد. این سیستم از طریق یک ویدیو پروژکتور تعبیه شده در پشت داشبورد اطلاعاتی نظیر سرعت، موقعیت یابی مسیر، تابلوهای محدودیت، اطلاعات تماس‌گیرنده گوشی همراه، نمایشگرهای هشدار دهنده سیستم‌های کمک‌ به‌ راننده (ADAS) و غیره را بر روی یک صفحه نیمه شفاف یا شیشه خودرو (با جنس مخصوص) می‌تاباند.


منتشر شده 5 سال قبل
2 دیدگاه
1

رادار اتوپارک یا پارک خودکار

این سیستم (Park Assistant) تمام مراحل پارک خودرو و دستور دادن به گاز، ترمز و فرمان را بر عهده می‌گیرد ولی همچنان نیازمند حضور راننده به عنوان ناظر و پایشگر مسیر می‌باشد. حالت ساده‌تر شده این سیستم، سیستم پارک نیمه خودکار (Semi automated parking-steering only) می‌باشد. که ترتیب زمانی اجرای آنها نیز به همین صورت است.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم تثبیت سرعت تطبیقی

سیستم تثبیت سرعت تطبیقی (Advanced Smart Cruise Control) به صورت هوشمند سرعت خودرو را روی مقداری که راننده از پیش تنظیم کرده است ثابت نگه می‌دارد. از اینرو بخشی از عملکرد این سیستم همانند سیستم تثبیت سرعت (Cruise Control) است؛ با این تفاوت که سیستم تثبیت سرعت تطبیقی با کمک سنسور رادار نصب شده در جلوی خودرو فاصله با خودروها و موانع روبرو را تشخیص می‌دهد و در صورت لزوم سرعت خودرو را به سرعت هوشمند کاهش می‌دهد. زمانی‌که روبروی خودرو مانعی وجود نداشته باشد، سیستم مجدداً سرعت را افزایش می‌دهد تا به مقدار از پیش تنظیم شده توسط راننده برسد.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر

سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر (Lane Departure Warning System) با استفاده از یک دوربین قرار گرفته در جلوی خودرو (پشت شیشه جلو) خطوط جاده را تشخیص می‌دهد. زمانی که خودرو به دلیل حواس‌پرتی یا عدم هوشیاری راننده به خطوط کناری مسیر نزدیک شود، سیستم از طریق هشدار صوتی یا بصری یا لامسه‌ای (لرزش فرمان یا نشیمنگاه صندلی) به راننده هشدار می‌دهد. در مواقعی که راننده راهنمای خودرو را فعال کند هشداری به راننده داده نمی‌شود. در مُدل‌های پیشرفته‌تر، سیستم از طریق اصلاح فرمان از خروج از مسیر ناخواسته راننده جلوگیری می‌کند (Lane Keeping Assist).


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم ترمز اضطراری هوشمند

سیستم ترمز اضطراری خودکار به صورت هوشمند از تصادفات خودرو با موانع روبرو که ناشی از بی‌توجهی، خواب‌آلودگی و یا حواس‌ پرتی راننده است جلوگیری می‏کند. عملکرد این سیستم شامل دو مرحله اصلی هشدار و پیشگیری از برخورد است. در مرحله هشدار (Forward Collision Warning-FCW) سنسورهای این سیستم (دوربین/رادار) موانع روبرو را تشخیص می‏دهند و در صورتیکه خطر برخورد وجود داشته باشد از طریق هشدار صوتی و یا بصری به راننده اخطار می‏دهد. در صورتیکه راننده به علائم هشدار توجه نکند و یا بموقع ترمزگیری نکند سیستم به صورت خودکار اقدام به ترمزگیری می‏کند تا با مانع برخورد نشود (Autonomous Emergency Braking-AEB).


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم هشدار و تطبیق سرعت هوشمند

در یک سیستم معمولی هشداردهنده سرعت مجاز، زمانی که سرعت خودرو از یک حد از پیش مشخص شده (به عنوان مثال 120 کیلومتر بر ساعت) تجاوز کند یک هشدار دهنده صوتی و بصری به راننده اعلام خطر می‌کند. اما در سیستم تطبیقی، سقف سرعت مجاز با توجه به تابلوهای محدودیت سرعت هر محدوده تنظیم می‌شود و به راننده هشدار لازم را می‌دهد. در صورتی که راننده به پیغام هشدار توجه نکند سیستم می‌تواند از افزایش سرعت خودرو جلوگیری کند.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم تشخیص نقطه کور

سیستم تشخیص نقطه کور (Blind Spot Detection) نقاط کور جانبی و عقب خودرو را که در آینه خودرو قابل رویت نیستند تشخیص می‌دهد و در صورتی که در آن طرفین کناری و عقب خودرو مانعی وجود داشته باشد به راننده هشدار می‌دهد تا از فرمان‌دهی خودرو اجتناب کند. این سیستم معمولاً با استفاده از سنسورهای اولتراسونیک بُرد بالا که در طرفین عقب سپر خودرو نصب می‌شود فضای اطراف را اسکن می‌کند.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1

سیستم نور بالا اتوماتیک

این سیستم به صورت هوشمند (High Beam Assist) شرایط محیطی را ارزیابی می‌کند و در صورت لزوم ، نوربالای خودرو را فعال و یا غیر فعال می‌کند. حسگرهای نور و دوربین نصب شده در جلوی خودرو میزان روشنایی محیط و نور خودروهای اطراف را اندازه‌گیری می‌کند و بسته به شرایط، دستور لازم جهت فعال‌سازی نوربالای خودرو را اعمال می‌کند.


منتشر شده 5 سال قبل
بدون دیدگاه
1